Forventer over 1 million hydrogenkjøretøyer innen 2027
Ok, det har så langt gått tregt med salget av hydrogenbiler i Norge. Men i følge en fersk studie fra Juniper Research er det nå i ferd med å løsne på verdensbasis.
Den nye studien ble lagt fram mandag 20. juni og viser at vi står foran en betydelig vekst i antallet hydrogenkjøretøyer på verdensbasis de neste årene.
I følge Juniper Research vil vi gå fra å ha rundt 60.000 kjøretøy i dag — til å få over 1 million hydrogenkjøretøy i drift i 2027. Det utgjør en vekst på over 1500%.
Dagens status
I følge rapporten har man helt siden begynnelsen av 2000-tallet utviklet prototyper på hydrogenkjøretøyer. Det gjør at man i dag kan dekke nesten alle typer moderne kjøretøy med brenselcelleprodukter eller i det minste prototyper av disse.
Når det gjelder nyttekjøretøyer har man spesielt ansett brenselcelledrift som egnet til å drive gaffeltrucker, busser, samt lette og mellomstore lastebiler. Som vi vi har dekket mye i det siste ser vi nå også stadig flere trailere, altså tungtransport-aktører, som utforsker brenselceller og hydrogendrift.
Batterikjøretøyenes store svakhet: Lang ladetid
Et av hovedfunnene i studien er altså at hydrogenkjøretøy er et nyttig - og ikke minst karbonfritt alternativ til dagens batteridrevne kjøretøy. Teknologiene skal altså ikke være direkte konkurrenter, men heller utfylle hverandre.
Sammenlignet med elektriske kjøretøy tilbyr hydrogenkjøretøyene både større rekkevidde og raskere fylletid.
Studien har spesielt merket seg fylletiden på sammenlignbare hydrogen- og rene el-kjøretøyer, og det er verdt å merke seg at studien anser el-kjøretøyenes lange ladetid som en "fatal flaw".
Dette anses som en av forklaringene til at bilprodusenter som Hyundai, Toyota, Audi, og BMW satser videre på å utvikle både prototyper og salgsklare hydrogenbiler - til tross for at elbilene i dag har et overlegent forsprang.
Spår kraftig vekst når det gjelder hydrogenbiler
I følge studien anslår de at hydrogenbiler kan utgjøre 60% av det globale personbilmarkedet innen 2027, men - en helt avgjørende betingelse for at dette skal skje er at prisene på hydrogenkjøretøyene går ned i takt med at teknologien videreutvikles.
— Produsentene er nødt til å senke prisen på hydrogenbiler for å gjøre dem attraktive for de store flåteeierne, sier Olivia Williams - en av forskerne bak studien. Den lange rekkevidden og det at brenselceller er så godt egnet for tungtransport, vil likevel gi stordriftsfordeler som driver veksten fremover, sier hun i en kommentar.
EU vil forby fossilbiler fra 2035: — Gode nyheter for el og hydrogen, sier Toyota
Infrastrukturen må på plass
Men det hjelper selvsagt ikke med kjøretøyer om de ikke har noe sted å fylle hydrogen, og rapporten er derfor også innom dette punktet.
Her fremhever imidlertid Juniper Research at store industriinvesteringer i løpet av de neste 5 årene er nøkkelen til å løse store deler av denne bekymringen.
Hynion vil etablere «Vannlinjen»: 10 hydrogenstasjoner fra Oslo til Kristiansand
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!