Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Nyheter
Å fylle full tank på hydrogenbilen Toyota Mirai tar 5 minutter – på tilsvarende elbiler tar det flere timer. Foto: Toyota

Forventer over 1 million hydrogenkjøretøyer innen 2027

Ok, det har så langt gått tregt med salget av hydrogenbiler i Norge. Men i følge en fersk studie fra Juniper Research er det nå i ferd med å løsne på verdensbasis.

Den nye studien ble lagt fram mandag 20. juni og viser at vi står foran en betydelig vekst i antallet hydrogenkjøretøyer på verdensbasis de neste årene.

I følge Juniper Research vil vi gå fra å ha rundt 60.000 kjøretøy i dag — til å få over 1 million hydrogenkjøretøy i drift i 2027. Det utgjør en vekst på over 1500%.

Dagens status

I følge rapporten har man helt siden begynnelsen av 2000-tallet utviklet prototyper på hydrogenkjøretøyer. Det gjør at man i dag kan dekke nesten alle typer moderne kjøretøy med brenselcelleprodukter eller i det minste prototyper av disse.

Når det gjelder nyttekjøretøyer har man spesielt ansett brenselcelledrift som egnet til å drive gaffeltrucker, busser, samt lette og mellomstore lastebiler. Som vi vi har dekket mye i det siste ser vi nå også stadig flere trailere, altså tungtransport-aktører, som utforsker brenselceller og hydrogendrift.

Batterikjøretøyenes store svakhet: Lang ladetid

Et av hovedfunnene i studien er altså at hydrogenkjøretøy er et nyttig - og ikke minst karbonfritt alternativ til dagens batteridrevne kjøretøy. Teknologiene skal altså ikke være direkte konkurrenter, men heller utfylle hverandre.

Sammenlignet med elektriske kjøretøy tilbyr hydrogenkjøretøyene både større rekkevidde og raskere fylletid.

Studien har spesielt merket seg fylletiden på sammenlignbare hydrogen- og rene el-kjøretøyer, og det er verdt å merke seg at studien anser el-kjøretøyenes lange ladetid som en "fatal flaw".

Dette anses som en av forklaringene til at bilprodusenter som Hyundai, Toyota, Audi, og BMW satser videre på å utvikle både prototyper og salgsklare hydrogenbiler - til tross for at elbilene i dag har et overlegent forsprang.

Viser frem ny familie-SUV på hydrogen

Spår kraftig vekst når det gjelder hydrogenbiler

I følge studien anslår de at hydrogenbiler kan utgjøre 60% av det globale personbilmarkedet innen 2027, men - en helt avgjørende betingelse for at dette skal skje er at prisene på hydrogenkjøretøyene går ned i takt med at teknologien videreutvikles.

— Produsentene er nødt til å senke prisen på hydrogenbiler for å gjøre dem attraktive for de store flåteeierne, sier Olivia Williams - en av forskerne bak studien. Den lange rekkevidden og det at brenselceller er så godt egnet for tungtransport, vil likevel gi stordriftsfordeler som driver veksten fremover, sier hun i en kommentar.

EU vil forby fossilbiler fra 2035: — Gode nyheter for el og hydrogen, sier Toyota

Infrastrukturen må på plass

Men det hjelper selvsagt ikke med kjøretøyer om de ikke har noe sted å fylle hydrogen, og rapporten er derfor også innom dette punktet.

Her fremhever imidlertid Juniper Research at store industriinvesteringer i løpet av de neste 5 årene er nøkkelen til å løse store deler av denne bekymringen.

Hynion vil etablere «Vannlinjen»: 10 hydrogenstasjoner fra Oslo til Kristiansand

Les mer: Hele undersøkelsen får du hos Juniper Research

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.