Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Tungtransport
En av konseptmodellene til Airbus ZeroE – her fra Dubai Airshow. Foto: Airbus

Airbus og Linde trapper opp samarbeidet om hydrogeninfrastruktur

Samarbeidet omfatter globale hydrogenforsyningskjeder, fra produksjon til flyplasslagring, og til påfylling, skriver Energynews.

Den nye avtalen er en videreføring av samarbeidsavtalen vi omtalte i februar, og innebærer at Airbus og Linde allerede fra 2023 vil begynne med testprogrammer på aktuelle flyplasser.

Fortsatt plan om kommersielle hydrogenfly i 2035

— Med hydrogen som basis gjør vi gode fremskritt mot å realisere målet vårt om å sette et kommersiellt fly med null utslipp på markedet innen 2035, sier Sabine Klauke - som er øverste tekniske sjef i Airbus til Energynews. Samtidig er det like viktig å bygge infrastrukturen, fortsetter hun. Vi samarbeider derfor tett med partnere som Linde, som har lang erfaring og kunnskap om lagring og levering av hydrogen globalt.

Et vellykket partnerskap

— Vi er svært begeistret over at vi nå kan utvide vårt vellykkede partnerskap med Airbus slik at det går globalt, sier Philippe Peccard, visepresident for ren energi i Linde. Ved å kombinere våre styrker står vi i en god posisjon til å samarbeide med flyplasser og offentlige etater for å lage brukbare modeller for hydrogendrevne, bærekraftige flyplasshubber.

Delta blir med på hydrogenfly-satsingen til Airbus!

Hydrogen: Fremtidens flydrivstoff

Ved bruke hydrogen som drivstoff ønsker man ikke bare å redusere utslippene fra luftfarten i atmosfæren, men også å kunne bidra til å avkarbonisere de bakkebaserte funksjonene.

Airbus øker satsingen på hydrogenfly

PS: Under kan du se et ferskt klipp av Sabine Klauke, Airbus øverste tekniske sjef, som forklarer hvordan de jobber: 

(Hun prater på engelsk, men lyden er litt lav så skru gjerne opp volumet)

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.