Bygger kombinert fyllestasjon for hydrogen, el og biogass
Den nye energistasjonen er under etablering på Digerneset Næringspark i Møre og Romsdal, og skal etter planen stå ferdig allerede i november 2022.
Energistasjonen for større kjøretøyer og langtransport blir en av de første av sitt slag her i landet, heter det i en pressemelding.
«Vårt offensive og ambisiøse mål er å gjøre Ålesundsregionen til en del av landets fossilfrie transportkorridorer ved å etablere en regional energistasjon for transportsektoren på Digerneset. Med sin sentrale beliggenhet utvikles nå Digerneset Næringspark til å bli en stor energihub for ulike energibærere, ved å etablere både biogass og hydrogenstasjoner, i tillegg til store ladesystemer for lading av elektriske kjøretøy», heter det i pressemeldingen.
Energistasjonen skal altså stå klar i løpet av året, og Digerneset Næringspark har fått med seg store aktører som Westgass Hydrogen, Gasum (biogass) og Eviny, en av Nordens største aktører på lading av elbil.
– Vi er nødt til å skape et marked. Skal vi få ting til å skje må det bygges stasjoner for fylling av biogass. Digerneset Næringspark er et sentralt knutepunkt i transportkorridoren mellom nord og sør, og øst-vest, den er bra tilrettelagt, har god logistikk og lokasjonen er midt i blinken for det grønne skiftet, sier Jogeir Munkeby, forretningsutvikler i Gasum, i pressemeldingen.
Hynion vil etablere «Vannlinjen»: 10 hydrogenstasjoner fra Oslo til Kristiansand
Både hydrogen og biogass
Gasum og Westgass ønsker å investere i hver sin del av energistasjonen, og begge partene ser det som positivt at energistasjonen kan tilby både biogass og hydrogen. De tror at vi vil trenge begge deler for å få fart på det grønne skiftet i transportsektoren - som altså står for omtrent en tredjedel av norske klimagassutslipp.
— Brikkene har falt på plass, og biogassanlegget på Digerneset vil være klart i november 2022, sier Munkeby i Gasum, som i løpet av de neste årene vil investere i en infrastruktur med fyllestasjoner i Norge med flytende biogass for tung- og langtransport.
Westgass vil på sin side bygge infrastruktur for et grønt hydrogenmarked i Norge gjennom et landsdekkende nettverk og målet er 30 fyllestasjoner innen 2026.
— Vi kan ikke bare sitte og vente på det grønne skiftet. Uten fyllestasjoner vil det ikke være et marked for fossilfri tungtransport. Vi mener som Gasum et Digerneset er godt tilrettelagt og med en perfekt beliggenhet for energistasjon, sier Arne Åkerlund, Chief Commercial Officer i Westgass.
Innen 2030 skal nye tyngre varebiler, 75 prosent av nye langdistansebusser og 50 prosent av nye lastebiler ha null utslipp, ifølge Nasjonal Transportplan.
Ladestasjoner
Digerneset er et naturlig geografisk hvilepunkt for langtransport, og her har det vært døgnhvileplass for langtransportsjåfører siden 2013. Derfor ønsker Eviny å etablere ladestasjoner med store ladesystemer for større el- kjøretøy på nabotomta til energistasjonen i tilknytning til hvileplassen.
— Lading av større kjøretøy krever en viss ladetid som kan kombineres med hviletid. Vi er nå i dialog og forhandlinger med involverte parter. Ladestasjonen vil bli etablert i løpet av 2022, sier kommersiell direktør Sturle Drageset i BKK som blant annet står bak ladestasjonene ved Rema 1000 på Digerneset.
Ved energistasjonen blir det også vaskehall for store kjøretøy. Det er Storbilvasken AS som skal leie og drive vaskehallen. Det blir to løp for vasking, og hallen er dimensjonert for å kunne håndtere modulvogntog.
Posten jubler
Flere av aktørene som jobber for å gjøre sin transport utslippsfri, er etablert - eller i ferd med å etablere seg - på Digerneset. Posten Bring er godt etablert der, og mener et grønt Digerneset passer perfekt med Postens bærekraftstrategi og utslippsfrie kjøretøy.
— Vi skal være den grønneste logistikkleverandøren og har konkrete mål for vår utslippsreduksjon fram mot 2030. Vi liker kombinasjonen av ulike energiformer på samme sted. Digerneset Næringspark bidrar til at vi kan levere på våre miljømål, sier Ingar Norvik, Senior Prosjektleder utvikling Posten Eiendom.
Posten ser forøvrig på flytende biogass som en stor mulighet for å kjøre utslippsfritt med lastebiler, men infrastrukturen (fyllestasjoner) er ikke på plass. Derfor mener Posten man trenger et grunnleggende nettverk for fylling av biogass, og er svært fornøyde med at noen drar det hele i gang.
Lastebileierne roser Digerneset
— Etablering av en energistasjon på Digerneset ser lastebileierne på som svært positivt. Det gir oss en mulighet til å teste ut biogass som et alternativ for lang- og tungtransport. Vi ønsker å opptre bærekraftig, men dessverre er det slik at regjeringen helt har manglet en helhetlig og strategisk tilnærming til det grønne skiftet av transportsystemet og spesielt tungtransporten, sier Finn André Fredvig-Erichsen som er styreleder i Norges Lastebileier Forbund i Møre og Romsdal.
Everfuel, Nel og Force Technology får dansk støtte til flyttbar hydrogenstasjon
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!