Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Tungtransport
Hydrogentog fra Siemens Mobility.

Syv nye hydrogentog til Berlin og Brandenburg-regionen

De utslippsfrie togene fra Siemens Mobility er bestilt av Niederbarnimer Eisenbahn (NEB), og blir levert høsten 2024.

Det er mange som satser tungt på hydrogen, men Tyskland er nok i en særstilling. Vi har allerede fortalt at de bygger ut stadig flere hydrogenstasjoner, satser tungt på lastebiler og trailere på hydrogen, og at de har et stort testprosjekt med hydrogentog i Bayern.

Når det gjelder tog har vi også gitt deg detaljene om Siemens Mobilitys nye hydrogentog i Mireo Plus H-serien, og det er altså disse som nå skal trafikkere hovedstadsområdet.

Stor miljøeffekt

De syv nye hydrogentogene skal settes i drift på Heidekrautbahn-nettverket (RB27) fra og med desember 2024, og miljøeffekten blir stor:

I følge pressemeldingen vil overgangen fa dieseltog til hydrogentog kutte CO2-utslippene med hele tre millioner kilo, i tillegg til at man sparer 1,1 millioner liter med diesel.

— I dag er det å reise med tog den desidert mest klimavennlige måten å reise på. Vi er spesielt stolte over at vår første ordre på en flåte av hydrogentog også vil muliggjøre utslippsfri jernbanetransport på ikke-elektrifiserte ruter, sier Michael Peter, administrerende direktør i Siemens Mobility.

Vårt Mireo Plus H er neste generasjons hydrogentog, og kombinerer innovasjon med bærekraft. Takket være sin lange rekkevidde, raske akselerasjon og moderne teknologi, vil den sette en ny standard innen utslippsfri passasjertransport, sier han.

— At Heidekrautbahn blir det første jernbanenettet i Berlin-Brandenburg-regionen som vil bruke hydrogenbrenselcelletog gjør oss stolte, sa Detlef Bröcker, administrerende direktør i Niederbarnimer Eisenbahn (NEB). En teknologisk og økologisk oppgradert jernbane vil aktivt bidra til å støtte energi- og transportomstillingen, og gjør også lokal kollektivtransport mer attraktivt for pendlere og turister, avslutter han.

Fakta om hydrogentoget Mireo Plus H

  • Et andregenerasjons hydrogentog med et hydrogendrevet trekkraftsystem på 1,7 MW, en akselerasjon på opptil 1,1 m/s, og en topphastighet på 160 km/t

  • Fyllingen av toget skal gå på på kun 15 minutter

  • Mireo har en energibesparende og miljøvennlige design basert på en selvbærende og lett aluminiumskonstruksjon. God aerodynamikk, energieffektive komponenter og elektrisk systemstyring bidrar også til å redusere utslipp og ressursbruk

  • To-vognstogene skal ha et komfortabelt og romslig interiør. Passasjerene får gratis WiFi, dynamisk sanntidsvisning av passasjerinformasjon, et spesielt utpekt familieområde og to flerbruksområder med  plass for barnevogner, rullestoler og opptil tolv sykler.

  • Togene har tre dører på hver side som gjør det enkelt for passasjerer med gåstol eller rullestol å gå av/på toget - selv ved lav plattformer.

Her kommer det snart en kombinert fyllestasjon for hydrogen, el og biogass!

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.