Nyheter Tungtransport
Dette tre-vogners passasjertoget kjører på hydrogen. Foto: Siemens Mobility

Her er Tysklands nye hydrogentog

Deutsche Bahn og Siemens Mobility har nettopp vist frem sitt nye hydrogentog og mobile fyllestasjon.

At tyskerne satser tungt på hydrogen bør ikke komme som noen stor overraskelse. Vi har blant annet fortalt at de produserer langt mer grønt hydrogen enn forventet, de bygger stadig flere hydrogenstasjoner, de satser tungt på lastebiler og trailere på hydrogen, og et stort testprosjekt med hydrogentog i Bayern starter allerede til neste år.

Nå blir det hydrogentog i Bayern

Nå har vi også fått flere detaljer om de nye togene, og ikke minst hvordan de skal fylles på strekninger uten strøm.

H2goesRail

H2goesRail er navnet på fellesprosjektet til Siemens Mobility og Deutsche Bahn, der målet er å bytte ut de gamle dieseltogene med de nye og miljøvennlige hydrogentogene i Mireo Plus H-serien.

— Skal vi gi et betydelig bidrag i kampen mot klimaendringene må vi ha et sterkt jernbanesystem som gjør miljøvennlig og utslippsfri passasjertransport mulig, og det er nettopp det Mireo Plus H gjør, sier Michael Peter, administrerende direktør i Siemens Mobility. Med sin lange rekkedde og raske akselerasjon er det virkelig snakk om et nestegenerasjons hydrogentog, sier han i pressemeldingen.

Mireo Plus H. Foto: Siemens Mobility

 

— For Deutsche Bahn er hydrogentog helt avgjørende for å bli klimanøytrale, sier Dr. Daniela Gerd tom Markotten fra Deutsche Bahn. Samtidig er det ikke bare togene som er viktig, også teknologien rundt må være på plass, og med den mobile hydrogenstasjonen og vår vedlikeholdsinfrastruktur har vi det som trengs for å lykkes, sier hun.

Hexagon Purus posisjonerer seg for å bli med på det kinesiske hydrogentoget

Selve toget: Mireo Plus H

Med to vogner har Mireo Plus H en rekkevidde på opptil 800 kilometer, og skal være like kraftige som sitt elektriske motstykke.

Toget har en oppgitt trekkraft på 1,7 MW, noe som skal gi en akselerasjon på opptil 1,1 m/s2 akselerasjon og en toppfart på 160 kilometer i timen. Trevognsversjonen skal ha en rekkevidde på opptil 1000 kilometer.

Siden hydrogentoget kun avgir vanndamp er det beregnet at man vil redusere forbruket med rundt 520 tonn CO2 i året dersom kjørelengden er 200.000 kilometer.

Ballard Motive Solutions tester ut hydrogentog

Mobil fyllestasjon

Skal man lykkes med å gjøre hydrogenteknologien konkurransedyktig må man også kunne fylle hydrogenet raskt og enkelt.

Deutsche Bahn har derfor utviklet en metode som for første gang gjør at man kan fylle et hydrogentog like raskt som et dieseldrevet tog.

Det er Deutsche Bahn som står for hydrogeninfrastrukturen, og hydrogenet skal produseres ved hjelp av elektrolyse i Tübingen, der det blir komprimert og lagret i en mobil lagringsenhet. Dette skal gjøre det enklere å gjennomføre testing - også på de  strekningene hvor det ikke er strøm.

Selve testingen av Mireo Plus H vil starte i Baden-Württemberg i 2023, og fra og med 2024 skal toget gå inn i vanlig passasjertrafikk og erstatte dieseltogene mellom Tübingen, Horb og Pforzheim. Totalt er det antatt at man vil kjøre 120.000 kilometer i testperioden, noe som gjør at man vil spare rundt 330 tonn CO2.

Høyre vil øke fokuset på hydrogentog

Kilde: Pressemelding

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.