Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Leder
Illustrasjonsbilde fra Everfuels nyåpnede hydrogenstasjon på Alnabru i Oslo. I september kom nyheten om at Everfuel skal bygge hele 8 nye stasjoner i Skandinavia. Dessverre vil ingen av disse bli plassert i Norge – og forklaringen får du her.

De ferske eksemplene som viser hvordan Norge sakker akterut i hydrogentoget

Bevares, det skjer mye fint her til lands også. Men målt mot tempoet i Europa henger vi stadig lenger bak når det gjelder infrastruktur.

Under Arendalsuka publiserte vi en sak der Jens Berge, CEO i Norwegian Hydrogen, ga tre konkrete eksempler på hvorfor Norge sakker akterut.

Stikkordene hans var at det må settes tydeligere produksjonsmål, og ikke minst at det må gis langt kraftigere støtte til utbygging av infrastruktur – både til lands og ikke minst langs hele vår lange kyststripe.

Vel; bare i løpet av de to siste dagene har vi fått nye eksempler som viser at Berge traff spikeren på hodet.

EU-støtten er allerede stor – og vil bare øke

I går ble vi kontaktet av Hynion, som var svært fornøyd med å kunne fortelle at de skal bygge minst to, kanskje tre, nye hydrogenstasjoner.

Poenget i denne sammenheng er at de to stasjonene som skal bygges får god støtte fra EU – og vil bli plassert i Malmø og Gøteborg. Når det gjelder stasjonen som kanskje blir en realitet får den derimot ingen EU-midler – siden den skal plasseres i Norge.

Dersom den planlagte Oslo-stasjonen skal se dagens lys må altså Hynion belage seg på norsk støtteordninger. Og som Jens Berge allerede har forklart gjør det veien til realisering lenger:

En ting er norske tilleggskrav kan forsinke prosessen, men kanskje viktigst er at vi får mindre offentlig støtte. I Norge kan man få dekket opp mot 40% av capex-støtten, men i våre naboland er det annerledes: I Sverige kan man få inntil 100%, i Danmark inntil 85%, og i Tyskland opp mot 80%.

Med slike forskjeller er det ikke så rart at utbyggingen går tregere i Norge.

Hynion var imidlertid ikke alene om å få EU-midler til hydrogenstasjoner i går. For også Everfuel var del av den samme tildelingen, og deres andel av EU-midlene utgjorde hele 7,67 millioner euro.

Det tilsvarer godt over 76 millioner norske kroner, noe som gjør at Everfuel sier de skal bygge ut hele 8 nye stasjoner.

Men nei, du får ingen poeng for å gjette hvor mange av disse stasjonene som skal ligge i Norge.

Svaret er nemlig ingen, siden Norge ikke faller innunder støtteordningen. I stedet bygger dermed Everfuel 1 ny stasjon i Tyskland, 2 i Sverige og hele 5 i Danmark.

Gårsdagen var også tiden for EU-kommisjonens president "State of the Union"-tale, og der slo like godt Ursula von der Leyen på stortromma:

EU skal kort fortalt etablere en Hydrogenbank som skal bruke inntil 3 milliarder euro på å få i gang markedet og utbyggingen av infrastrukturen. Den som syns at EUs støtteordninger har vært gode fram til nå kan altså bare glede seg. For nå kommer de til å bli enda større.

Hva nå?

Det er ingen tvil om at Norge kan når vi vil. Det så vi senest da Enova delte ut hele 1,12 milliarder kroner til maritim sektor i juni.

For støtten var ikke bare populær, for mange var den også helt avgjørende. Nels daværende sjef, Jon André Løkke, sa det like godt rett ut: Uten Enova-støtten hadde neppe Glomfjord-prosjektet blitt noe av.

Men den utdelingen gjaldt altså bare maritim sektor. Det er derfor på tide å minne om ordene Barth Eide avsluttet med under tildelingen i juni:

— I dag har vi hatt et stort maritimt fokus, men nå står resten av industrien for tur. Der må det også tas et løft, avsluttet han.

Spørsmålet nå er med andre ord når Enova kommer på banen. For nå trenger vi et program som både gir solid støtte til etablering av nye hydrogenstasjoner og anskaffelse av kjøretøy. 

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24