Banebrytende hydrogen- og biometanol-samarbeid klar for globale gigantmarkeder
Ålesundsbaserte Glocal Green og Norwegian Hydrogen bekrefter i dag at de har inngått avtale om samarbeid rundt storskala produksjon av bio-e-metanol.
Mens Glocal Green satser på mulighetene innen biometanol som sitt bidrag til det grønne skiftet, produserer og bygger Norwegian Hydrogen infrastruktur for grønt hydrogen. I følge dagens pressemelding har de to selskapene nå samlet seg om et svært spennende samarbeidsprosjekt:
— Dette er vinn-vinn for begge parter, og ikke minst for miljøet, sier Jens Berge, CEO i Norwegian Hydrogen.
LES OGSÅ: Suksessfaktorene for hydrogen- og ammoniakkproduksjon i Berlevåg
Et helgrønt alternativ – tilgjengelig nå
— Dette er en banebrytende effektiv kombinasjon for utnyttelse av bærekraftige innsatsfaktorer, og løsningen er rettet inn mot to store og globale markeder som skriker etter løsninger som kan tas i med en gang. Energi- og hydrogenbæreren biometanol kan allerede i dag tas i bruk som et helgrønt alternativ, enten det er som drivstoff for transportformål, eller som ingrediens i kjemisk industri, sier Dag Nikolai Ryste, CEO i Glocal Green.
100 % sirkulær verdikjede
Glocal Green vil produsere biometanol basert på biologisk avfall og industrielt restråstoff som videre kan benyttes som drivstoff til forbrenningsmotorer, og som hydrogenbærer til brenselsceller. I følge Dag Nikolai Ryste, CEO i Glocal Green, er dette en verdikjede som kan bli 100 % sirkulær, og nå planlegger selskapet produksjon i stor skala.
— Glocal Green tar sikte på å etablere det første norske produksjonsanlegget i Øyer kommune i Innlandet. Vi ser samtidig behovet for videre kartlegging av flere lokasjoner, og det er nærliggende at det vil bli etablert flere anlegg i Innlandet og ellers både i Midt-Norge, på Nordvestlandet og lenger sør langs kysten. Plassering av lokasjoner avhenger av flere forhold, hvor både råstoff, logistikk og samarbeidssynergier spiller inn, sier Ryste.
Størrelsen på anleggene kan variere, men Glocal Green mener at den optimale størrelse er cirka 100.000 tonn årlig produksjon pr. anlegg. Dette tilsvarer et råstoffbehov pr. anlegg på ca. 80.000 tonn biomasse og inntil ca. 10.000 tonn grønt hydrogen. Kombinasjonen gjør at man får utnyttet og transitert enhver energi-substans i biomassen på en meget effektiv måte.
— Nå arbeider vi med prosjektering, og antatt byggestart i 2023. Første leveranser av metanol planlegges dermed å finne sted i 2024, fortsetter Ryste.
Dobler produktiviteten når man tilfører hydrogen
Når man har biometanol produsert av biomasse og tilfører grønt hydrogen får man en meget positiv effekt både på på produksjon og volum av den effektive flytende energi- og hydrogenbæreren.
I følge pressemeldingen vil man doble produktiviteten ved å koble til et elektrolyseanlegg på metanolfabrikken. Det produktet man får når man blander grønt hydrogen inn i biometanol-produksjonen heter altså bio-e-metanol, og det er her Norwegian Hydrogen kommer inn i bildet.
Kjerneområdet til Norwegian Hydrogen er grønt hydrogen med null utslipp. De ser tydelig at produktet deres ikke kun vil bli etterspurt på fartøy og kjøretøy som energibærer i form av rent hydrogen, men også av de som utvikler andre former for null- og lavutslipps drivstoff.
— Vårt kjerneområde er grønt hydrogen med null utslipp. At produktet vårt kan brukes både som energibærer i form av rent hydrogen, samtidig som det brukes av de som utvikler andre former for null- og lavutslipps drivstoff viser de enorme mulighetene man får ved grønt hydrogen, sier Jens Berge i Norwegian Hydrogen i pressemeldingen.
— Man kan komprimere det og bruke gassen som drivstoff, kjøle det ned og få det i væskeform, tilsette nitrogen og få ammoniakk. Eller slik som her; berike en allerede hydrogenrik biometanol og få bio-e-metanol. Alle hydrogenrike produkter til erstatning for fossile alternativer, sier Berge.
Vil avvenne Tyskland fra russisk gass: Vil bruke metan til å frakte grønt hydrogen
Fabrikk på Øyer
Selskapene starter nå dialogen rundt Glocal Greens første fabrikk på Øyer, og målet er å etablere en plan for et elektrolyseanlegg i umiddelbar nærhet av denne. I følge pressemeldingen ønsker Norwegian Hydrogen å produsere så betydelige mengder hydrogen for distribusjon fra anlegget at de i tillegg til å dekke Glocal Greens behov på inntil 10.000 tonn årlig også kan selge standard komprimert hydrogen til andre kunder på Østlandet.
Hydrogenet vil i så fall bli levert i containere eller via planlagte fyllestasjoner og bunkringsanlegg.
Kilde: Pressemelding
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!