Kina med hårete mål for grønt hydrogen innen 2025
Skal produsere opp mot 200.000 tonn grønt hydrogen i året, og ha rundt 50.000 hydrogendrevne kjøretøyer. Og det er bare starten, melder Reuters.
Da undertegnede vokste opp sa vi gjerne at alt var stort i Texas. Vel – vi tok antagelig feil da også. Det er nemlig i Kina det virkelig er stort.
I følge Reuters har «National Development and Reform Commission» (NDRC) nå uttalt at de skal produsere mellom 100.000 og 200.000 tonn grønt hydrogen i året, og ha rundt 50.000 hydrogendrevne kjøretøy innen 2025.
Og dette er altså bare starten: På sikt ser de for seg en enda større industri.
Stor overgang
Siden Kina er blant de landene som slipper ut mest klimagasser, er det å bruke hydrogen for å redusere karbonutslippene fra transport- og industrisektoren definitivt et skritt i riktig.
— Overgangen til grønt hydrogen er et viktig bidrag til energiomstillingen vi skal gjennom og vil også redusere våre utslipp, sier Wang Xiang - en av lederne ved NDRC til Reuters.
I følge kinesiske myndigheter produserer Kina allerede 33 millioner tonn hydrogen per år. Ulempen er at omtrent 80% av dette hydrogenet stammer fra kull og naturgass (grått hydrogen), mens resten hovedsakelig er et biprodukt fra landets industrielle sektorer.
Banebrytende samarbeid: Tilfører hydrogen og dobler produktiviteten
Grønt hydrogen i Kina
I følge tall fra bransjeforeningen China Hydrogen Alliance, produserte Kina cirka 500.000 tonn hydrogen fra vannelektrolyse i 2019. Foreningen har i tillegg anslått at Kinas hydrogenbehov i 2030 vil være 35 millioner tonn per år, og hele 60 millioner tonn innen 2050.
— Selv om det meste av Kinas hydrogen er produsert fra fossilt brensel, er potensialet til å produsere grønt hydrogen enormt, siden vi har verdens største fornybare kraftkapasitet, sier Wang - i følge Reuters.
REPowerEU: — Dette er en kraftig vekker for norske myndigheter
Prisen på hydrogen må halveres
Høye produksjonskostnader er en av de største hindringene for utvikling av hydrogen, og analytikere anslår at hydrogenprisene må halveres for å kunne konkurrere med bensin og diesel.
I tråd med kinesisk praksis overlater derfor ikke NDRC noe til tilfeldighetene. De krever ganske enkelt at alle kommende hydrogenprosjekter må være basert på tilgjengelige ressurser og markedets etterspørsel:
— Det er begrensede ressurser det er snakk om. Det blir derfor strengt forbudt for lokale myndigheter å kaste seg på nye hydrogenprosjekter uten at det er gjennomtenkt, sier Wang til Reuters.
Kilde: Reuters
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!