Nyheter Nyheter
Foto: Gasgrid

Nordion Energi og Gasgrid står bak Nordic Hydrogen Route

Knytter Sverige og Finland sammen i en over 100 mil lang hydrogenkorridor.

Det er svenske Nordion Energi og Finske Gasgrid som er initiativtagere til  Nordic Hydrogen Route, som ble offisielt åpnet i forrige uke av den svenske energi- og digitaliseringsministeren Khashayar Farmanbar.

Hele poenget er å sette fart på utbyggingen av hydrogeninfrastrukturen på svensk og finsk side av Bottenviken, slik at det blir et åpent og velfungerende hydrogenmarked innen 2030.

Her blir det 300 hydrogenstasjoner innen 2030!

Et grønt skifte over landegrensene

Initiativet anses som helt vesentlig for å kunne gjennomføre det grønne skiftet i industrien, og øke tilgangen på grønn og konkurransedyktig energi, samtidig som man reduserer behovet for at de to landene må importere energi. Det siste poenget har helt sikkert blitt aktualisert på grunn av krigen i Ukraina...

De to selskapene ser for seg en infrastruktur av rørledninger som effektivt kan transportere energi fra produsenter til forbrukere, og dermed sikre tilgang til et åpent, pålitelig og sikkert hydrogenmarked. Det er et poeng også Sveriges energi- og digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar hadde merket seg:

— Mitt og regjeringens mål er klart: Vi må fremskynde elektrifiseringen for å møte fremtidens behov. Det skaper nye arbeidsplasser, er avgjørende for klimaet, men også Sveriges selvstendighet, sa Farmanbar på åpningen.

Skal bruke havvind til å produsere grønn hydrogen i stor skala

— Satsingen på hydrogen styrker ikke bare Bottenviken som region, den styrker også det nordiske samarbeidet. Det er gode nyheter for en energiminister i en tid som dette, avsluttet han.

— Med et fungerende hydrogenmarked posisjonerer vi regionen som en attraktiv investeringsmulighet, stimulerer til grønn industrialisering og skaper nye arbeidsplasser. Dette er en løsning som på sikt kan gjøre Norden bli selvforsynt med hydrogen, sier Hans Kreisel, administrerende direktør i Nordion Energi i pressemeldingen.

18 hydrogenlastebiler markerer starten på revolusjonen av tysk tungtransport

Kraftig økning etterspørselen etter hydrogen

I følge Nordion Energi er den regionale etterspørselen etter hydrogen beregnet til å overstige 30 TWh i 2030, og antas å ligge rundt 65 TWh innen 2050.

En stor del av dette hydrogenet antas å bli produsert ved hjelp av land- og sjøbaserte vindturbiner i Bottenviken. Produksjonen kan også utvides med over 20.000 MW vindkraftkapasitet.

Via Nordic Hydrogen Route skal altså et nettverk av rørledninger langs kystlinjen på Bottenviken, og inn til knutepunkter som Gällivare og Kiruna, knytte produsenter og kunder sammen.

Foto: Nordic Hydrogen Route.com

 

Infrastrukturen må være i drift innen 2030 og skal da ha en lengde på rundt 1000 km.

— I tillegg til å fremme regional økonomisk vekst og nye investeringer, kan Nordic Hydrogen Route bidra sterkt til at Finland og Sverige når sine ambisiøse klimamål. Det gjør også land i stand til å bli ledende produsenter av rene alternative drivstoff til luftfarts- og skipsindustrien ved å transportere hydrogen til nye produksjonsanlegg, sier Olli Sipilä, administrerende direktør i Gasgrid Finland.

— Seeing is believing, sier en stolt Jon André Løkke på Nels nye fabrikk

Kilde: Gasgrid.fi og Nordion Energi

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.