Dagens hydrogen-saker i media: 27. mai
Inneklemt fridag eller travelt på kontoret? Vel, nå kan du uansett hente deg en kopp kaffe med god samvittighet – for her er dagens hydrogennyheter.
TU: EU-notat i tilknytning til REPowerEU spår dramatisk kutt i EUs gassbehov etter 2030.
For miljøet er den dårlige nyheten at kull i noen grad vil erstatte gassen, men også for de i Norge som mener at norsk gass vil få en langsiktig rolle i EU er dette en kalddusj.
Spørsmålet blir dermed hvor raskt og effektivt EU-landene (Ministerrådet) og Europaparlamentet klarer å følge opp alle REPowerEU-planene som ble lagt frem 18. mai.
Stavanger Aftenblad: — LO forstår seg på olje- og gass, og dets betydning for Europa og det grønne skiftet, sier Per Steinar Stamnes - leder for Industri Energi Equinor Sokkel, i dagens kronikk.
Dette handler naturligvis om REPowerEU, og at Europa og verden vil fremdeles trenge norsk olje og gass i mange tiår fremover. I kronikken argumenterer han derfor mot at det må settes en sluttdato for norsk oljeproduksjon.
— Norsk olje- og gassproduksjon har verdens laveste utslipp i produksjonsfasen. Vi har fokus på gode initiativer som elektrifisering, batteriteknologi, havvind, hydrogen og fangst og lagring av CO₂. Og det er oljeselskapene i Norge som er mest på hugget med disse initiativene og investeringene, skriver Stamnes.
Arbeidsliv i Norden (svensk): Storskalaproduksjon av grønt stål er spydspissen i den grønne omstillingene i Nord-Sverige. I tillegg til klimagevinsten innebærer det også mange arbeidsplasser og behov for flere boliger - for en landsdel som i mange år har vært preget av fraflytting.
H2 Green Steel og Hybrit ("Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technology” med stålkonsernet SSAB, gruveselskapet LKAB ogVattenfall) er de største aktørene så langt.
Bussmagasinet: Det blir stadig nye eierkonstellasjoner som følge av elektrifiseringen av tungtransporten, og nå tar Meritor over Siemens Commercial Vehicles.
Og her gjelder det å holde tungen rett i munnen, for Meritor ble nemlig overtatt av Cummins tidligere i år. Dermed er både Meritor og Siemens Commercial Vehicles under Cummins-paraplyen.
Det er smart av Cummins, som er mest kjent som en tradisjonell motorprodusent, og dermed trenger mer kraft på utviklingen av elektriske drivlinjer, enten batterielektriske eller ved hjelp av hydrogenforede brenselceller.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!