Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Nyheter
Hver morgen gir vi deg oversikten over de viktigste nyhetene fra hydrogenmarkedet

Dagens hydrogen-saker i media: 27. mai

Inneklemt fridag eller travelt på kontoret? Vel, nå kan du uansett hente deg en kopp kaffe med god samvittighet – for her er dagens hydrogennyheter.

TU: EU-notat i tilknytning til REPowerEU spår dramatisk kutt i EUs gassbehov etter 2030.

For miljøet er den dårlige nyheten at kull i noen grad vil erstatte gassen, men også for de i Norge som mener at norsk gass vil få en langsiktig rolle i EU er dette en kalddusj.

Spørsmålet blir dermed hvor raskt og effektivt EU-landene (Ministerrådet) og Europaparlamentet klarer å følge opp alle REPowerEU-planene som ble lagt frem 18. mai.

Stavanger Aftenblad: — LO forstår seg på olje- og gass, og dets betydning for Europa og det grønne skiftet, sier Per Steinar Stamnes - leder for Industri Energi Equinor Sokkel, i dagens kronikk.

Dette handler naturligvis om REPowerEU, og at Europa og verden vil fremdeles trenge norsk olje og gass i mange tiår fremover. I kronikken argumenterer han derfor mot at det må settes en sluttdato for norsk oljeproduksjon.

— Norsk olje- og gassproduksjon har verdens laveste utslipp i produksjonsfasen. Vi har fokus på gode initiativer som elektrifisering, batteriteknologi, havvind, hydrogen og fangst og lagring av CO₂. Og det er oljeselskapene i Norge som er mest på hugget med disse initiativene og investeringene, skriver Stamnes.

Arbeidsliv i Norden (svensk): Storskalaproduksjon av grønt stål er spydspissen i den grønne omstillingene i Nord-Sverige. I tillegg til klimagevinsten innebærer det også mange arbeidsplasser og behov for flere boliger - for en landsdel som i mange år har vært preget av fraflytting.

H2 Green Steel og Hybrit ("Hydrogen Breakthrough Ironmaking Technology” med stålkonsernet SSAB, gruveselskapet LKAB ogVattenfall) er de største aktørene så langt.

Bussmagasinet: Det blir stadig nye eierkonstellasjoner som følge av elektrifiseringen av tungtransporten, og nå tar Meritor over Siemens Commercial Vehicles.

Og her gjelder det å holde tungen rett i munnen, for Meritor ble nemlig overtatt av Cummins tidligere i år. Dermed er både Meritor og Siemens Commercial Vehicles under Cummins-paraplyen.

Det er smart av Cummins, som er mest kjent som en tradisjonell motorprodusent, og dermed trenger mer kraft på utviklingen av elektriske drivlinjer, enten batterielektriske eller ved hjelp av hydrogenforede brenselceller.

 

 

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24