Nyheter Industri
Komprimeringsteknologien til Bosch kan gjøre det langt rimeligere med hydrogenstasjoner. Foto: Bosch

Se Bosch storsatsing på hydrogen

Fokuserer blant annet på klimanøytrale fabrikker og halvering av kosten for hydrogenstasjoner.

— Hydrogen er helt avgjørende for å få den energikrevende industrien over på fornybar energi, sier Rolf Najork – styremedlem i Bosch med ansvar for industriell teknologi.

Skal vi lykkes må imidlertid hydrogenøkonomien bygges opp og den må spres over flere sektorer. Og det er altså det Bosch ønsker å bidra til.

Selskapet utvikler allerede brenselceller for mobile og stasjonære applikasjoner, utstyrer hydrogenfyllestasjoner med kompressorer, produserer hydrogen i egne anlegg, og nå planlegger de også å produserer elektrolysører.

— Vi er et selskap som tar den hydrogenbaserte teknologien ut av laboratoriet og inn i industriell praksis – ut på veiene og inn i fabrikkene, skryter Najork på selskapets nettsider.

Finnmark får hydrogenstasjoner i 2023!

Karbonnøytral produksjon i Homburg

I følge Bosch står produksjonsvirksomhet for rundt 90% av deres globale energiforbruk. Det gir naturlig nok gode insentiver til å redusere forbruket, og selskapet bruker blant annet sin egen fabrikk i Homburg til å teste ut ulike hydrogensykluser i praksis.

Homburg-fabrikken. Foto: Bosch

 

Fabrikkens elektrolysator bruker fornybar energi til å produsere grønt hydrogen, som så blir brukt i andre  produksjonsprosesser. Det overskytende hydrogenet blir også komprimert av Bosch sin egen teknologi, og brukt som drivstoff på fabrikkens brenselcellekjøretøyer.

— Vi jobber kontinuerlig med å forbedre vårt karbonavtrykk, sier Najork. Som vår Industry 4.0 lead-fabrikk spiller Homburg en banebrytende rolle i vårt globale produksjonsnettverk. Dette handler å gjøre to ting samtidig: Å redusere vårt lokale energiforbruk, samtidig som vi genererer mest mulig av energien fra fornybar energi, sier han.

For å kutte karbonutslippene brukes hydrogen på så mange kjøretøy som mulig, også gaffeltrucker.

 

NYHET: Skal rulle ut nordiske hydrogenstasjoner med kapasitet på 100.000 kjøretøy

Komprimeringsteknologi - som halverer kosten

Sammen med Maximator Hydrogen utvikler Bosch Rexroth en løsning som komprimerer hydrogen til fyllestasjoner, lagertanker og rørledninger - og også denne teknologien skal nå prøves ut ved Homburg-anlegget.

Og her har de to samarbeidspartnerne store planer.

Innen 2030 ønsker de nemlig å gjøre teknologien tilgjengelig for hele 4.000 hydrogenfyllestasjoner på verdensbasis, og mener selv de har et svært attraktivt produkt.

— Vi vil at industriteknologien til Bosch skal levere nøkkelkomponenter på tvers av ulike sektorer, sier Najork. Våre hydrogenkompressorer er skalerbare og har lavt vedlikeholdsbehov. Det gjør det også billigere for de som opererer stasjonene å komme i gang - samt å tilpasse løsningene til sitt eget behov, sier han.

Sammenlignet med dagens alternativer hevder Bosch at deres kontainerbaserte kompressorer kan halvere operatørenes totale kostnader, noe som vil gjøre det langt enklere å bygge ut flere hydrogenstasjoner - og dermed også mer attraktivt for tungtransporten å velge hydrogen som drivkilde.

Komprimeringsteknologien til Bosch skal gjøre det enklere og billigere. Foto: Bosch.

 

Bosch: — Ønsker å gå begynne med elektrolyse

Selskapet planlegger også å utvikle komponentene som brukes for å produsere elektrolysatorer, og har som mål å investere opptil 500 millioner euro i volumproduksjon og markedsføring av hydrogenelektrolyse.

Bosch håper å lansere sine nye moduler i 2025, og vil ha det første pilotanlegget klart allerede neste år. Ved utvikling av denne teknologien planlegger selskapet å etablere partnerskap langs hele verdikjeden slik at de kan tilby produksjonsklare produkter så raskt som mulig.

— Seeing is believing, sier en stolt Jon André Løkke på Nels nye fabrikk

Kilde: Bosch

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

– Hydrogen skipsfart er avhengig av fire tiltak

Håkan Johansson, Gotlandsbolaget
Björn Samuelsson, Uppsala universitet

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.