Nyheter Tungtransport
Stor, større, størst: HX04 er ikke akkurat beskjeden. Foto: Volvo CE

Her er Volvos nye hydrogendrevne dumper

Volvo er ikke bare i gang med hydrogentrailere, nå står også de virkelige store anleggsmaskinene for tur. Møt prototypen HX04.

Siden Volvo Construction Equipment (Volvo CE) har vedtatt at de skal kutte selskapets klimagassutslipp ned til netto null innen 2040 nytter det ikke å spikke på detaljene. De må ta i så det virkelig monner.

Selskapet er derfor i ferd med å teste det de selv kaller «verdens første brenselcelle-dumper», som altså har fått det klingende navnet Volvo HX04. Målet med prototypen er med andre ord å avgjøre hvor bra en hardtarbeidende anleggsmaskin på brenselcelle fungerer.

Nå har Volvo Trucks vist frem sin nye hydrogenlastebil!

Superrask fylling gir minimalt med dødtid

En av de store fordelene med hydrogendrift kontra batteriløsninger er den raske fylletiden.

Volvo HX04 fylles opp med 12 kg hydrogen på bare 7,5 minutter, noe som gir nok energi til at den kan jobbe tungt i hele fire timer.

Brenselceller fungerer ved å kombinere hydrogen med oksygen og den kjemiske reaksjonen produserer elektrisitet som driver maskinen. I prosessen avgir  brenselcellene også varme og vanndamp, og denne varmen brukes dermed til å varme opp førerhuset.

Siden infrastrukturen for hydrogen fortsatt er under utvikling, måtte man også finne ut hvordan man skulle fylle opp Volvo HX04 med hydrogen.

Løsningen kom da Shell installerte en moderne hydrogenstasjon på testbanen i Braås.

Hynion vil etablere «Vannlinjen»: 10 hydrogenstasjoner fra Oslo til Kristiansand

Samarbeid er nøkkelen

— Vi er fortsatt i en tidlig prototype, men dette gir oss en verdifull innsikt i hvordan vi kan kombinere hydrogen og rene batteriløsninger, sier Carolina Diez Ferrer - leder for de avanserte ingeniørprogrammene hos Volvo CE. Vår oppfatning er at den beste måten å avkarbonisere byggebransjen på, er å utforske flere teknologier i samarbeid med andre, sier hun.

Verdens største anleggsmaskin på hydrogen

Volvo HX04 er resultatet av et forskningsprosjekt som pågikk mellom 2018 og 2022, med midler fra FFI, et nasjonalt samarbeid mellom det svenske innovasjonsbyrået VINNOVA, Swedish Energy Agency og det svenske transportverket, for å støtte bærekraftig kjøretøystrategisk forskning, innovasjon og utvikling .

Partnere inkluderer Volvo CE, RISE Research Institutes of Sweden, som ga spesialistkompetanse på drivlinjeutvikling og sikkerhet, og PowerCell Sweden, en utvikler av brenselcellebaserte hydrogenelektriske kraftløsninger.

Forventer over 1 million hydrogenkjøretøyer innen 2027

Kilde: Volvo Construction Equipment

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.