Airbus og Linde trapper opp samarbeidet om hydrogeninfrastruktur
Samarbeidet omfatter globale hydrogenforsyningskjeder, fra produksjon til flyplasslagring, og til påfylling, skriver Energynews.
Den nye avtalen er en videreføring av samarbeidsavtalen vi omtalte i februar, og innebærer at Airbus og Linde allerede fra 2023 vil begynne med testprogrammer på aktuelle flyplasser.
Fortsatt plan om kommersielle hydrogenfly i 2035
— Med hydrogen som basis gjør vi gode fremskritt mot å realisere målet vårt om å sette et kommersiellt fly med null utslipp på markedet innen 2035, sier Sabine Klauke - som er øverste tekniske sjef i Airbus til Energynews. Samtidig er det like viktig å bygge infrastrukturen, fortsetter hun. Vi samarbeider derfor tett med partnere som Linde, som har lang erfaring og kunnskap om lagring og levering av hydrogen globalt.
Et vellykket partnerskap
— Vi er svært begeistret over at vi nå kan utvide vårt vellykkede partnerskap med Airbus slik at det går globalt, sier Philippe Peccard, visepresident for ren energi i Linde. Ved å kombinere våre styrker står vi i en god posisjon til å samarbeide med flyplasser og offentlige etater for å lage brukbare modeller for hydrogendrevne, bærekraftige flyplasshubber.
Hydrogen: Fremtidens flydrivstoff
Ved bruke hydrogen som drivstoff ønsker man ikke bare å redusere utslippene fra luftfarten i atmosfæren, men også å kunne bidra til å avkarbonisere de bakkebaserte funksjonene.
PS: Under kan du se et ferskt klipp av Sabine Klauke, Airbus øverste tekniske sjef, som forklarer hvordan de jobber:
(Hun prater på engelsk, men lyden er litt lav så skru gjerne opp volumet)
#ILA22 #PioneeringAerospace #takeoftozero This is great! First commercial zero-emission aircraft made by @Airbus “ZEROe” Sabine Klauke shows its benefits for #climate & how it works pic.twitter.com/fagQjDn5yO
— DVF Verkehrsforum (@DVFmobil) June 22, 2022
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!