Nyheter Tungtransport
Jan Carsten Gjerløw – CEO, Evig Grønn AS. Foto: Privat

#Sommerspalte:

— Enova må komme med solid støtte til stasjoner og kjøretøy

Å hjelpe markedet i gang er helt avgjørende og noe av det viktigste vi jobber med i H2 Truck prosjektet nå – sammen med Norsk Hydrogenforum og Zero, sier Jan Carsten Gjerløw.

Navn: Jan Carsten Gjerløw

Stilling: Daglig leder Evig Grønn, leder for H2 Truck og seniorrådgiver Norsk Hydrogenforum

1. Hva har vært det viktigste for bransjen og din virksomhet det siste halvåret?

Det har generelt vært et bra første halvår for hydrogen, med stadig økende politisk og industrielt fokus på hvordan bruk av hydrogen som energibærer kan hjelpe oss med å nå klimamålene.

Bakteppet er jo dessverre trist. Alle faglige utredninger viser at vi har svært dårlig tid på oss for å gjøre de nødvendige tiltakene for å hindre klimakrise. Samtidig som Russlands meningsløse invasjon av Ukraina har framskyndet Europas energikrise.

REPowerEU innebærer en oppskalering av EUs satsing på hydrogen, med økte produksjonsmål og også økt behov for import av hydrogen. Her må vi i Norge kjenne vår besøkelsestid og posisjonere oss for å bli en strategisk viktig samarbeidspartner for EU. Det krever politisk handlekraft og en industri som våger å satse, og det er et viktig mål for oss i Norsk Hydrogenforum å bidra til begge deler.

REPowerEU: — Dette er en kraftig vekker for norske myndigheter

For hydrogenbransjen i Norge skjedde det mye positivt i juni. Enovas bevilgning på 1,12 milliarder til maritime knutepunkt og skip var veldig gledelig og jeg tror det kan bety mye for hydrogensatsingen i Norge framover. Som ranværing er jeg jo også glad for at Celsa i Mo i Rana fikk 120 millioner til sitt prosjekt for å bruke hydrogen i produksjon av armeringsstål. Bruk av hydrogen i maritim transport og industri kan få stor betydning for bruk i landtransport, som er det jeg jobber mest med gjennom H2 Truck prosjektet.

Når transportaktørene ser at hydrogen blir tilgjengelig mange steder i Norge blir det lettere å våge å satse på hydrogenlastebiler. Et av selskapene som stadig går i front er ASKO Midt-Norge, og det var gledelig at de bestilte nye hydrogenlastebiler fra Scania tidligere i år.

ASKO med hydrogenlastebiler som kjører opp mot 90 mil!

2. Og hva tror du blir det viktigste for dere det neste halvåret?

Det er mange ting å arbeide med, men med fokus på landtransport så blir det viktig å følge opp Stortingets vedtak i behandlingen av energimeldingen, der de ber regjeringen om å «utrede hvordan markedet eventuelt i samspill med statlige myndigheter raskt kan utvikle et landsdekkende nettverk av fyllestasjoner og knutepunkter for hydrogen for landtransport, sjøtransport og industrielle formål».

Skal vi lykkes med det grønne skiftet i transportbransjen må vi ha infrastrukturen på plass. Lastebilbrukerne er tydelige på at de ikke kan kjøpe hydrogenlastebiler når de ikke vet om de kan få hydrogen.

Nå må vi få på plass et program i Enova med solid støtte til etablering av stasjoner og anskaffelse av kjøretøy slik at markedet hjelpes i gang. Dette er noe av det viktigste vi jobber med i H2 Truck prosjektet nå, og vi samarbeider med Norsk Hydrogenforum og ZERO for å få myndighetene med på dette.

De tunge hydrogenbilene kommer til Norge

3. Tror du Norge kommer til å nå klimamålene i 2030?

Jeg er optimist og jeg tror vi kommer til å nå dem. Vi har egentlig ikke noe alternativ. Men når man ser hvor sakte det faktisk går i Norge blir man jo skeptisk. Det var ingen reduksjon av utslippene i 2021, og fortsetter vi i dagens tempo når vi definitivt ikke målene.

Vi må øke omstillingstakten betydelig. Vi må produsere mer fornybar energi fra sol, vind og vann, Vi må øke investeringene i prosjekter som bidrar til å utvikle verdikjedene, og vi myndighetene må bidra til å etablere markedet for bruk av hydrogen.

I dag settes investeringsbeslutninger i hydrogenprosjekter på hold fordi markedsutsiktene er altfor usikre. Da taper vi tid, og er det noe vi ikke har nå så er det nettopp tid.

Grønt industriløft: 100 tiltak

4. Hva skal du gjøre i sommer?

I sommer skal jeg nyte livet på Norges solkyst, det vil si i Vestfold. Det er godt å være på sjøen, så det blir noen turer med seilbåten langs kysten her nede. Og så blir det turer på de mange kyststiene her i Sandefjord og omegn. Med alle mulighetene som er i nærområdet har vi ikke behov for å reise bort på ferie.

Konserter, blant annet med Rammstein står på programmet, samt hyggelige treff med familie og venner. Når vi kommer til starten av august blir det å forberede Arendalsuka, der NHF skal ha arrangementer om hydrogen i tungtransport og maritim transport, og hvor jeg også skal delta på et arrangement i regi av STRING.

5. Har du noen favorittmat / drikke om sommeren?

Favorittmiddag er laks med vaniljeis og jordbær til dessert. En hjemmebrygget pale ale fungerer godt som drikke både til det og det meste annet.

TRYKK HER FOR Å SE FLERE INNLEGG I VÅR #Sommerspalte!

Nå har Volvo Trucks vist frem sin nye hydrogenlastebil!

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.