Nyheter Teknologi
Veronica Haugan, leder for teknologi og innovasjon, HYDS. Foto: HYDS

Raskere utfasing av syntetiske kuldemedium kan forenkle hydrogen i skipsfart

Høgskulen på Vestlandet (HVS) samarbeider med Enerin AS og Hydrogen Solutions AS (HYDS) om å teste ut nye metoder for å skape flytende hydrogen.

Som Hydrogen24.no skrev i forrige uke pågår det utviklingssamarbeide mellom blant andre HYDS og Høgskulen på Vestlandet.

I et prosjekt og med tilskudd fra Regionalt forskningsfond skal Høgskulen på Vestlandet nå teste ut en ny metode for å gjøre hydrogen flytende, i samarbeide med Enerin AS og Hydrogen Solutions AS.

Målet er å redusere energibehovet i kjøleprosessen for å danne flytende hydrogen, og dermed redusere kostnadene ved distribuert produksjon og lagring.

Vi spurte Veronica Haugan, HYDS nyansatte leder for teknologi og innovasjon, om HYDS bidrag i prosjektet:

— HYDS skal hovedsakelig bidra på den kommersielle siden av prosjektet for å se hvordan dette kan optimaliseres og utnyttes inn mot lokal, skalerbar produksjon og flytendegjøring av grønn hydrogen. Så skal Enerin og HVL stå for den teknologiske utviklingen. HYDS har over tid sett på spennende løsninger innenfor skalerbar flytendegjøring av hydrogen, og er i dialog med flere potensielle kunder, sier Haugan

Hva betyr prosjektet for HYDS?

— For HYDS er fokuset lokal og skalerbar produksjon av grønn hydrogen med hovedfokus på det maritime markedet. I dette bildet har vi sett at det er utfordrende å kunne få til spesielt skalerbarheten når hydrogenet skal flytendegjøres.

— Grunnen er at de fleste anleggene som allerede er i drift i dag er av større art og derfor må skreddersys. Med den teknologien en ser på her vil det kunne være mulig å tilføre moduler på 0,1-1 tonn per dag, og med dette enklere kunne skalere opp produksjonen etter behov. Det vil også gjøre det enklere å kunne sikre redundans og utnytte svingninger i kraftpriser ved å kunne koble ut og inn enheter i produksjonen, sier Haugan.

Hvordan ser du for deg en mulig kommersialiseringsfremdrift?

— Etter endt prosjekt vil en se på muligheten for å kunne utnytte slike moduler både i våre landbaserte og sjøbaserte anlegg etter behov. Vi er stadig på utkikk etter teknologiske nyvinninger som muliggjør lokal og skalerbar produksjon av grønn hydrogen og sikre hydrogenet i den formen som sluttbrukerne trenger. Vi ser et  stort potensiale for hydrogen, både som ren energibærer i komprimert eller flytende form, eller i kjemiske bindinger som LOHC, ammoniakk eller lignende.

Labforsøk og testing

Norbert Lümmen er leder for prosjektet ved Høgskulen på Vestlandet (HVL). Han forteller i en artikkel på HVL sin hjemmeside  at de skal bruke en Stirlingmaskin på høgskulen for å teste om den kan kjøle ned hydrogen på en mer efffektiv måte.

— Å gjøre hydrogen flytende krever en temperatur på minus 253 grader celcius. I prosjektet vil vi bygge videre på et Mobiforsk-prosjekt fra 2020 der vi gjorde praktiske forsøk og simuleringer. Planen er å modifisere Stirlingmaskinen og utvikle den til en kuldemaskin.

Lümmen legger til at også studenter ved Institutt for maskin- og marinfag kan involveres i dette arbeidet.

Raskere utfasing av syntetiske kuldemedium

Dersom prosjektet lykkes, kan prototypen legge grunnlag for å utvikle en fullskala kommersiell Stirling-kryokjøler.

Det er gode nyheter for Enerin AS som utvikler varmepumper basert på stirlingprosessen, og Arne Høeg som er partner i Enerin er svært glad for mulighetene samarbeidet med HVL gir for videre utvikling av teknologien:

— Gjennom prosjektet håper vi å få ny kunnskap om hvordan vi kan utnytte stirlingsyklusen med naturlige arbeidsmedium som hydrogen, helium og nitrogen for produksjon av kulde ved ekstremt lave temperaturer, sier Arne Høeg på HVLs nettsider.

Enklere å bruke hydrogen

Han forteller at mulighetene som ligger i forskning og uttesting på HVL sin motorlab gjør at de regner med å oppnå gode resultat for såkalt kryokjøling.

— Det kan i så fall bidra til en raskere utfasing av syntetiske kuldemedium, og til at det kan bli enklere å ta i bruk hydrogen i skipsfart, sier Høeg i følge saken hos Høgskulen på Vestlandet, HVL

På studietur til Danmark

Tilbake til HYDS, der har har Veronica Haugan, nyansatte leder for teknologi og innovasjon, akkurat vært på befaring på elektrolysefabrikken til Green Hydrogen Systems.

— Det er elektrolysører fra denne leverandøren som skal benyttes til grønn hydrogenproduksjon i HYDS sine første prosjekter på Stord og i Egersund. På Stord er planen å ha produksjonen i gang allerede i juni 2022, og her vil det i første omgang være småskala komprimert hydrogen.

— Anlegget skal blant annet forsyne katapultsenteret Sustainable Energy, som skal legge til rette for testing av fremtidens drivstoff til den maritime næringen, avslutter Veronica Haugan til Hydrogen24.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.