Nyheter Nyheter

Dagens hydrogen-saker i media: Fredag 18. februar

Vi holder deg oppdatert.

Avisa Nordland: — Vi kan ikke godta planen, som gjør at Hydrokraft Glomfjord kan bli bygd inne i Glomfjord industripark, sier Thor-Arne Ullaland, styremedlem og medeier i Hydrokraft Glomfjord.

Ullaland er også skeptisk til planene om produksjon av hydrogen på nabotomten, der Air Liquides fabrikk for flytende hydrogen er tenkt plassert. Grunnen er at plasseringen forutsetter etablering av ny sikkerhetssone, som gjør Hydrokraft Glomfjords kontorbygg svært utsatt ved eventuelle ulykker, sier Ullaland til Avisa Nordland.

Finansavisen: Elektrifisering av sokkelen er nøkkelen for at Norge skal nå klimamålene sine. Men i følge Finansavisen ser hoffleverandøren av gassturbiner til offshore-sektoren lyst på fremtiden:

— Vis ser på hvordan vi kan bruke kompetansen vår til å bygge grønne løsninger i offshore og shipping, sier Ole Torp, daglig leder i Mjørud-gruppen fra Rakkestad.  Vi er vant med store prosessanlegg, varme gasser, varme overflater og varmevekslere, sier han, og nevner både CO2-fangst og hydrogenproduksjon som mulige kunder i fremtiden.

Hydrogen24: I beskjedenhetens navn nevner vi også vår egen hovedsak, der stortingsrepresentanter fra Høyre ber regjeringen om å støtte norsk  hydrogennæring med statlige virkemidler. Grunnen er naturligvis at de ikke vil ha et nytt statlig hydrogenselskap.

Stavanger Aftenblad: — Takk og pris for strømkrisen, lyder tittelen på dagens kommentar. Prissjokket gir en kjærkommen anledning til å diskutere hva vi skal bruke vår verdifulle strømressurs på, og ikke minst hva slags industri man skal prioritere.

Vil vi ha utenlandske selskaper som snylter på vår strømmen vår, eller vil vi bygge opp industri som også skaper lokale arbeidsplasser, skriver Harald Birkevold, og nevner blant annet Hy2Gen planlagte ammoniakkfabrikk i Sauda som eksempel.

Morgenbladet: Har en sak om at kollektivtrafikken i Estlands hovedstad Tallin ikke skal forurense fra og med 2035. Det betyr utprøving av elektriske busser (som ligner trikker), men også at det skal kjøpes inn 200 hydrogenbusser, skriver Morgenbladet.

Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Biler man ikke skal kjøre i proptech-tidsalderens hovedstad

Torbjørn Leidal, European Resource Hub

— Bærekraft er konkurransekraft

Axel Christian Klafstad, GreenH
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.