ABB og Ballard med milepæl for brenselceller til maritim transport
Utvikler brenselcellekonsept med svært høy effekt for å gjøre hydrogen enda mer aktuelt for større skip.
Det er de to selskapene som selv forteller om dette i en pressemelding, og her er høydepunktene du bør få med deg:
-
Brenselcellekonseptet kan generere hele 3 megawatt, tilsvarende 4000 hestekrefter, elektrisk kraft.
-
Målet er gjøre denne nullutslippsbrenselcelleteknologien for hydrogen kommersielt tilgjengelig for større skip.
-
ABB og Ballard Power Systems har allerede mottatt prinsippgodkjenning fra DNV.
Hvorfor er prinsippgodkjenningen viktig?
Utviklingen av høyeffekts brenselcellekonseptet startet allerede i 2018. DNVs prinsippgodkjenning er likevel et viktig steg i riktig retning, fordi det er en uavhengig vurdering som bekrefter at designet kan gjennomføres uten vesentlige hindringer.
— Hydrogen spiller en viktig rolle i energiomstillingen. Derfor er det viktig å etablere sikre teknologier som industrien har tillit til. Vi er derfor glade for å ha jobbet med ABB og Ballard om denne prinsippgodkjenningen, sier Tuva Flagstad-Andersen, Regional Manager North Europe hos DNV Maritime i pressemeldingen.
— Prinsippgodkjenningen gir en verifisering av nye designkonsepter, basert på langvarige, pålitelige og uavhengige standarder, og kan dermed hjelpe til å bygge opp denne tilliten, sier hun.
LES OGSÅ: Norwegian Hydrogen og Inseanergy skal lage 100% utslippsfrie løsninger til havbruksnæringen
Felles innsats
— ABBs bransjeledende erfaring innen marine løsninger og Ballards ekspertise innen utvikling og distribusjon av landbaserte brenselcellesystemer i megawattklassen setter oss i en god posisjon til å gjøre denne teknologien tilgjengelig for større fartøy, sier Jesper Themsen, president og konserndirektør i Ballard Power Systems Europe A/S.
— Prinsippgodkjenningen er en viktig milepæl for å gjøre brenselceller med høy effekt kommersielt tilgjengelig, og den underbygger vår forpliktelse til å bringe nye nivåer av effektivitet, pålitelighet og bærekraft til den globale shippingindustrien, sier Juha Koskela, leder for ABBs marine virksomhet.
— Ettersom vi fortsetter å bane vei for å dekarbonisere skipsfart er vi sikre på at elektrifisering av fartøy, inkludert brenselcelleteknologi, vil spille en sentral rolle for å hjelpe den marine industrien med å nå sine miljømål, avslutter han.
LES OGSÅ: Ser på import av grønn og blå ammoniakk som rådyr grønnvasking
Brenselceller vil gi store kutt i klimagassutslipp
I følge pressemeldingen antas det at skipsfarten står for nærmere tre prosent av de globale klimagassutslippene. Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO), et FN-byrå som er ansvarlig for å regulere skipsfarten, har derfor som mål å kutte drivhusgasser fra skip med minst 50 prosent innen 2050.
Og det er altså her brenselceller kan bli avgjørende.
Brenselceller omdanner kjemisk energi fra hydrogen til elektrisitet gjennom en elektrokjemisk reaksjon. Når fornybar energi brukes til å produsere hydrogen, kan hele energikjeden være ren. Å ha en større kraftenhet i megawattskala gjør det mulig å kombinere enheter for å oppnå mye høyere totaleffekt enn det som er praktisk mulig med mindre kraftenheter, skriver selskapene i pressemeldingen.
Etterspørselen etter hydrogen er mer tredoblet siden 1975 og fortsetter å øke. Det å skalere opp teknologien og redusere produksjonskostnadene er derfor helt avgjørende for at hydrogen skal bli brukt.
Skal man lykkes i å gjøre hydrogen til en viktig ingrediens i verdens lavkarbonenergimiks, er det også et stort behov for utstrakt samarbeid med kunder og partnere over landegrensene , skriver ABB.
LES MER: Enova øker satsingen på ny teknologi i maritim sektor
Kilde: ABB
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!