Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Maritimt
Suiso Frontier er skipet som ble brukt til å frakte flytende hydrogen laget av brunkull fra Australia til Japan. FOTO: HySTRA

Hevder at kull-til-hydrogen er gjennomførbart

Kawasaki Heavy Industries (KHI) har nettopp gjennomført et pilotprosjekt der de har fraktet hydrogen produsert fra brunkull i Australia til Japan i flytende hydrogentanker.

I følge Reuters er altså prosjektet teknisk gjennomførbart. Om det er økonomi i det, eller om det faktisk har en miljøgevinst er et annet spørsmål.

Hydrogen utpekes ofte som fremtidens drivstoff med null karbonutslipp. Ulempen er at produksjonen av grønt hydrogen, som lages av elektrisitet – aller helst fornybar kraft – også krever til dels mye energi.

I den andre enden av skalaen finner vi derimot grått hydrogen, som er produsert av kull, olje eller naturgass (les mer om fargekodingen av hydrogen hos Sintef). Dette er en rimelig måte å produsere hydrogen på, men den gir også svært store utslipp.

LES OGSÅ: — Import av grønn- og blå ammoniakk er rådyr grønnvasking

At Kawasaki Heavy Industries (KHI) nå bekrefter at det å frakte hydrogen produsert fra brunkull i Australia til Japan i flytende hydrogentanker er teknisk gjennomførbart, vil derfor neppe stagge skeptikerne.

I følge Reuters hevdes det da også at utslippene fra hydrogen basert på brunkull er dobbelt så store som fra naturgass.

LES OGSÅ: Ny elektrolyseteknikk skal gi 150% mer hydrogen!

Pilotprosjektet er sponset av Japan og Australia

Pilotprosjektet som ledes av Kawasaki Heavy Industries (KIH) har en prislapp på hele 364 millioner dollar, og deler av regningen blir i følge Reuters dekket av Japanske og Australske myndigheter. For Japan handler det om å avkarbonisere industrien for å redusere utslipp, mens Australia også har som mål å bli en stor eksportør av drivstoffet.

Det er selskapet Electric Power Development som produserer prosjektets hydrogen, og de har blant annet forsøkt å blande kullet med biomasse for å redusere CO2-utslippene. Fremover vil de imidlertid heller satse på  karbonfangst og lagring for å kutte CO2-utslippene.

LES MER: Vil avvenne Tyskland fra russisk gass ved å bruke metan til å frakte grønt hydrogen

Fungerer som LNG

— Pilotprosjektet, og det inkluderer alt fra produksjon og transport, til lasting og lagring, demonstrerte at vi rent teknisk kan bruke hydrogen som energikilde på samme måte som flytende naturgass (LNG), sa Motohiko Nishimura, administrerende direktør i Kawasaki Heavy Industries (KHI) – i følge Reuters.

For KHI som allerede er en stor produsent av LNG-skip, er altså dette en måte å finne nye inntekter på.

Det KIH derimot ikke ville si noe om var prosjektets økonomi. I denne runden var altså fokuset kun på å se om det var teknisk og sikkerhetsmessig gjennomførbart. KHI har imidlertid allerede bestemt seg for å bygge et langt større hydrogenfartøy de neste årene, for å kunne kommersialisere virksomheten fra begynnelsen av 2030.

Kilde: Reuters og HyStra

LES MER: ExxonMobil planlegger nytt blått hydrogenanlegg

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24