Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Tungtransport
Hydrogentog fra Alstoms Coradia iLint, som er i drift i Tyskland. Foto: HpGruesen/Pixabay

Wales vurderer hydrogentog

Har satt igang en 4 måneder lang studie, og resultatene vil kunne føre til at Wales erstatter dagens dieseltog med hydrogentog.

Bak testprosjektet står blant annet brenselcelleprodusenten Ballard Motive Solutions, og i følge RailwayGazette er det den walisiske regjeringen som finansierer gildet med støtte fra sitt «Hydrogen Business Research & Innovation for Decarbonisation» initiativ.

LES OGSÅ: Høyre vil øke satsingen på hydrogentog

Vil bli avgjørende

Fokuset med studiet er altså å prøvekjøre strekningene med hydrogentog, og vurdere materiell- og kraftbehov på toglinjene som i dag ikke er elektrifiserte. Basert på erfaringene vil de deretter komme med en vurdering av om hydrogentog er å anbefale eller ikke, skriver RailwayGazette.

Wales har en lang historie med hydrogen

I følge Business News Wales kan faktisk Wales skryte på seg at det var William Grove fra Swansea som fant opp den hydrogene brenselcellen helt tilbake i 1842.

Heldigvis har det skjedd litt siden den gang også, og senest i november 2021 slo myndighetene i Wales fast at hydrogen ville være en helt avgjørende faktor for at de skal nå sine mål om å kutte karbonutslippene.

Wales har dermed satt helt tydelige tiltakspunkter, og i tillegg til hydrogentoget skal de blant annet:

  • Utplassere 200 brenselcellebusser, slik at alle bussene i Wales blir utslippsfrie innen 2028.

  • Innføre felles kjøretøyspesifikasjoner for å gjøre Wales attraktiv for kommersielle brenselcellekjøretøyer

  • Støtte produsenter av hydrogendrevne kjøretøy, som blant annet Riversimple Company

  • Etablere minst et produksjonsanlegg for hydrogen innen 2023/2024, med en kapasitet på minst 10MW

Fikk du med deg:

Kilde: Business News Wales og RailwayGazette 

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.