Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Tungtransport

Representantene fra Siemens Mobility og Bayerische Regiobahn (BRB) som signerte avtalen. Fra venstre Christian Bernreiter, Albrecht Neumann, Arnulf Schuchmann, og Hubert Aiwanger.

Nå blir det hydrogentog i Bayern

Og det blir Siemens Mobility som skal levere de nye hydrogentogene som skal testes på rutenettet til Bayerische Regiobahn GmbH fra midten av 2023.

Den 15. mars signerte representanter for Siemens Mobility og Bayerische Regiobahn (BRB) en leiekontrakt for den nye prototypen i nærvær av Bayerns økonomiminister Hubert Aiwanger og Bayerns transportminister Christian Bernreiter.

Avtalen innebærer at Siemens Mobility skal levere et hydrogendrevet to-vogns togsett, som blant annet skal testes på ruten Augsburg-Füssen, fra midten av 2023.

Hydrogen blir en nøkkelbrikke

Prøveprosjektet skal i utgangspunktet vare i 30 måneder, men det er forventet at hydrogentoget skal inngå i vanlig rutetrafikk allerede fra januar 2024.

—  Grønt hydrogen er i ferd med å bli en nøkkelbrikke for det grønne skiftet innen transport, industri og energi. Som økonomi- og energiminister er derfor dette hydrogentoget et viktig ledd i Bayerns hydrogenstrategi, sier Hubert Aiwanger.

LES OGSÅ: Norwegian Hydrogen og OnRail vil prøve hydrogendrift på Raumabanen

— Jeg er overbevist om at grønt hydrogen kan redusere utslippene betraktelig i tungtransport, samtidig som den gir oss en klimanøytral passasjertransport innen 2040, sier Bayerns Transportminister Christian Bernreiter.

— Det at vi nå skal teste denne teknologien i vanlig drift gjør meg derfor ekstra optimistisk. Vi føler derfor at Bayerns støtte til pilotprosjektet på flere millioner euro er vel investerte midler, avslutter han.

Mireo Plus H - hydrogentoget til Siemens Mobility.

Siste generasjons hydrogentog

— Mireo Plus H-modellen er aller siste generasjons hydrogendrevne tog, sier en stolt Albrecht Neumann, administrerende direktør for Rolling Stock, Siemens Mobility i pressemeldingen.

— Det betyr at togets kraftressurser er store, og at akselerasjon og rekkevidde er god. Resultatet er en raskere, mer effektiv, og mer komfortabel jernbane som i tillegg er miljøvennlig. Med hydrogen får vi en utslippsfri fremdrift som avkarboniserer jernbanetransporten og gir et betydelig bidrag til å nå våre klimamål, avslutter han.

Det hydrogendrevne toget utvikles på grunnlag av Mireo Plus-plattformen fra Siemens Mobility. I tillegg til dette hydrogentoget har plattformen også en ren batteridrevet versjon, i tillegg til konvensjonell drift.

Ballard Motive Solutions tester ut hydrogentog

Hovedkomponenten i hydrogen-trekkdriften er takmonterte brenselceller. Systemet inkluderer siste generasjon gulvbatterier fra batterispesialisten Saft.

  • Fylletiden for hydrogentoget er oppgitt å være cirka 15 minutter, altså på linje med dieseltog.

  • Mireo Plus H-toget som deltar i testingen vil erstatte et dieseltog, og vil bare i testperioden spare over 330 tonn C02.

  • Rekkevidden varierer avhengig av topografi, temperatur, antall vogner osv, men er antatt å ligge på mellom 600 og 1000 km.

Mireo Plus H - hydrogentoget til Siemens Mobility og samarbeidet med Deutsche Bahn. Foto: Siemens Mobility

 

Hydrogen tungtransport skal bli vår nye superkraft

Kilde: Pressemelding

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24