Nå blir det hydrogentog i Bayern
Og det blir Siemens Mobility som skal levere de nye hydrogentogene som skal testes på rutenettet til Bayerische Regiobahn GmbH fra midten av 2023.
Den 15. mars signerte representanter for Siemens Mobility og Bayerische Regiobahn (BRB) en leiekontrakt for den nye prototypen i nærvær av Bayerns økonomiminister Hubert Aiwanger og Bayerns transportminister Christian Bernreiter.
Avtalen innebærer at Siemens Mobility skal levere et hydrogendrevet to-vogns togsett, som blant annet skal testes på ruten Augsburg-Füssen, fra midten av 2023.
Hydrogen blir en nøkkelbrikke
Prøveprosjektet skal i utgangspunktet vare i 30 måneder, men det er forventet at hydrogentoget skal inngå i vanlig rutetrafikk allerede fra januar 2024.
— Grønt hydrogen er i ferd med å bli en nøkkelbrikke for det grønne skiftet innen transport, industri og energi. Som økonomi- og energiminister er derfor dette hydrogentoget et viktig ledd i Bayerns hydrogenstrategi, sier Hubert Aiwanger.
LES OGSÅ: Norwegian Hydrogen og OnRail vil prøve hydrogendrift på Raumabanen
— Jeg er overbevist om at grønt hydrogen kan redusere utslippene betraktelig i tungtransport, samtidig som den gir oss en klimanøytral passasjertransport innen 2040, sier Bayerns Transportminister Christian Bernreiter.
— Det at vi nå skal teste denne teknologien i vanlig drift gjør meg derfor ekstra optimistisk. Vi føler derfor at Bayerns støtte til pilotprosjektet på flere millioner euro er vel investerte midler, avslutter han.
Siste generasjons hydrogentog
— Mireo Plus H-modellen er aller siste generasjons hydrogendrevne tog, sier en stolt Albrecht Neumann, administrerende direktør for Rolling Stock, Siemens Mobility i pressemeldingen.
— Det betyr at togets kraftressurser er store, og at akselerasjon og rekkevidde er god. Resultatet er en raskere, mer effektiv, og mer komfortabel jernbane som i tillegg er miljøvennlig. Med hydrogen får vi en utslippsfri fremdrift som avkarboniserer jernbanetransporten og gir et betydelig bidrag til å nå våre klimamål, avslutter han.
Det hydrogendrevne toget utvikles på grunnlag av Mireo Plus-plattformen fra Siemens Mobility. I tillegg til dette hydrogentoget har plattformen også en ren batteridrevet versjon, i tillegg til konvensjonell drift.
Hovedkomponenten i hydrogen-trekkdriften er takmonterte brenselceller. Systemet inkluderer siste generasjon gulvbatterier fra batterispesialisten Saft.
-
Fylletiden for hydrogentoget er oppgitt å være cirka 15 minutter, altså på linje med dieseltog.
-
Mireo Plus H-toget som deltar i testingen vil erstatte et dieseltog, og vil bare i testperioden spare over 330 tonn C02.
-
Rekkevidden varierer avhengig av topografi, temperatur, antall vogner osv, men er antatt å ligge på mellom 600 og 1000 km.
Kilde: Pressemelding
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!