Nyheter Tungtransport

Representantene fra Siemens Mobility og Bayerische Regiobahn (BRB) som signerte avtalen. Fra venstre Christian Bernreiter, Albrecht Neumann, Arnulf Schuchmann, og Hubert Aiwanger.

Nå blir det hydrogentog i Bayern

Og det blir Siemens Mobility som skal levere de nye hydrogentogene som skal testes på rutenettet til Bayerische Regiobahn GmbH fra midten av 2023.

Den 15. mars signerte representanter for Siemens Mobility og Bayerische Regiobahn (BRB) en leiekontrakt for den nye prototypen i nærvær av Bayerns økonomiminister Hubert Aiwanger og Bayerns transportminister Christian Bernreiter.

Avtalen innebærer at Siemens Mobility skal levere et hydrogendrevet to-vogns togsett, som blant annet skal testes på ruten Augsburg-Füssen, fra midten av 2023.

Høyre vil øke fokuset på hydrogentog

Hydrogen blir en nøkkelbrikke

Prøveprosjektet skal i utgangspunktet vare i 30 måneder, men det er forventet at hydrogentoget skal inngå i vanlig rutetrafikk allerede fra januar 2024.

—  Grønt hydrogen er i ferd med å bli en nøkkelbrikke for det grønne skiftet innen transport, industri og energi. Som økonomi- og energiminister er derfor dette hydrogentoget et viktig ledd i Bayerns hydrogenstrategi, sier Hubert Aiwanger.

LES OGSÅ: Norwegian Hydrogen og OnRail vil prøve hydrogendrift på Raumabanen

— Jeg er overbevist om at grønt hydrogen kan redusere utslippene betraktelig i tungtransport, samtidig som den gir oss en klimanøytral passasjertransport innen 2040, sier Bayerns Transportminister Christian Bernreiter.

De tunge hydrogenbilene kommer til Norge

— Det at vi nå skal teste denne teknologien i vanlig drift gjør meg derfor ekstra optimistisk. Vi føler derfor at Bayerns støtte til pilotprosjektet på flere millioner euro er vel investerte midler, avslutter han.

Mireo Plus H - hydrogentoget til Siemens Mobility.

Siste generasjons hydrogentog

— Mireo Plus H-modellen er aller siste generasjons hydrogendrevne tog, sier en stolt Albrecht Neumann, administrerende direktør for Rolling Stock, Siemens Mobility i pressemeldingen.

— Det betyr at togets kraftressurser er store, og at akselerasjon og rekkevidde er god. Resultatet er en raskere, mer effektiv, og mer komfortabel jernbane som i tillegg er miljøvennlig. Med hydrogen får vi en utslippsfri fremdrift som avkarboniserer jernbanetransporten og gir et betydelig bidrag til å nå våre klimamål, avslutter han.

Det hydrogendrevne toget utvikles på grunnlag av Mireo Plus-plattformen fra Siemens Mobility. I tillegg til dette hydrogentoget har plattformen også en ren batteridrevet versjon, i tillegg til konvensjonell drift.

Ballard Motive Solutions tester ut hydrogentog

Hovedkomponenten i hydrogen-trekkdriften er takmonterte brenselceller. Systemet inkluderer siste generasjon gulvbatterier fra batterispesialisten Saft.

  • Fylletiden for hydrogentoget er oppgitt å være cirka 15 minutter, altså på linje med dieseltog.

  • Mireo Plus H-toget som deltar i testingen vil erstatte et dieseltog, og vil bare i testperioden spare over 330 tonn C02.

  • Rekkevidden varierer avhengig av topografi, temperatur, antall vogner osv, men er antatt å ligge på mellom 600 og 1000 km.

Mireo Plus H - hydrogentoget til Siemens Mobility og samarbeidet med Deutsche Bahn. Foto: Siemens Mobility

 

Hydrogen tungtransport skal bli vår nye superkraft

Kilde: Pressemelding

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.