BMWs hydrogenbil imponerer på vintertest
BMW iX5 er på vintertesting på BMW-gruppens testsenter i Arjeplog kommune i Nord-Sverige.
Som vi nylig fortalte rykker hydrogenbilen BMW iX5 stadig nærmere, og nå har BMW selv bekreftet at vintertestingen i Sverige går som forventet:
Det fine med hydrogenbilen er at den fungerer like godt ved lave temperaturer som konvensjonelle forbrenningsmotorer: Kulden går altså ikke ut over verken effekt eller rekkevidde, og det tar fortsatt bare tre til fire minutter å fylle opp hydrogentankene.
Målet er fortsatt å produsere en liten mengde biler som skal slippes i slutten av 2022, og da skal BMW også sørge for at flere hydrogenfyllestasjoner blir tilgjengelig.
Bedre infrastruktur er en del av pakken
— Vintertestingen bekrefter at BMW iX5 Hydrogen har full ytelse helt ned i temperaturer på rundt 20 minusgrader. Den er dermed er et levedyktig alternativ til elbiler, sier Frank Weber - styremedlem i BMW AG Development. Skal brenselcelledrivsystem fremstå som en attraktiv og bærekraftig løsning for våre kunder må imidlertid også en tilstrekkelig hydrogeninfrastruktur være på plass sier han.
Behovet for en landsdekkende infrastruktur er også grunnen til at BMW Group støtter EU-kommisjonens arbeid med å implementere "Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR)". Det høres fryktelig avansert ut, men poenget er ganske enkelt at man skal utvikle hydrogenfyllestasjoner og en elektrisk ladeinfrastruktur parallelt.
LES MER: Danske Everfuel bygger hydrogenstasjoner i Tyskland og Sverige
Kilde: BMW Group.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!