![](https://storage.googleapis.com/smallstep/sites/40/2022/03/X5_Hydrogen1-1100x385.jpeg)
BMWs hydrogenbil imponerer på vintertest
BMW iX5 er på vintertesting på BMW-gruppens testsenter i Arjeplog kommune i Nord-Sverige.
Som vi nylig fortalte rykker hydrogenbilen BMW iX5 stadig nærmere, og nå har BMW selv bekreftet at vintertestingen i Sverige går som forventet:
Det fine med hydrogenbilen er at den fungerer like godt ved lave temperaturer som konvensjonelle forbrenningsmotorer: Kulden går altså ikke ut over verken effekt eller rekkevidde, og det tar fortsatt bare tre til fire minutter å fylle opp hydrogentankene.
Målet er fortsatt å produsere en liten mengde biler som skal slippes i slutten av 2022, og da skal BMW også sørge for at flere hydrogenfyllestasjoner blir tilgjengelig.
Bedre infrastruktur er en del av pakken
— Vintertestingen bekrefter at BMW iX5 Hydrogen har full ytelse helt ned i temperaturer på rundt 20 minusgrader. Den er dermed er et levedyktig alternativ til elbiler, sier Frank Weber - styremedlem i BMW AG Development. Skal brenselcelledrivsystem fremstå som en attraktiv og bærekraftig løsning for våre kunder må imidlertid også en tilstrekkelig hydrogeninfrastruktur være på plass sier han.
![](https://storage.googleapis.com/smallstep/sites/40/2022/03/X5_Hydrogen2-e1647866101121-300x158.jpeg)
Behovet for en landsdekkende infrastruktur er også grunnen til at BMW Group støtter EU-kommisjonens arbeid med å implementere "Alternative Fuels Infrastructure Regulation (AFIR)". Det høres fryktelig avansert ut, men poenget er ganske enkelt at man skal utvikle hydrogenfyllestasjoner og en elektrisk ladeinfrastruktur parallelt.
LES MER: Danske Everfuel bygger hydrogenstasjoner i Tyskland og Sverige
Kilde: BMW Group.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!