Nyheter Maritimt
Fra pressekonferansen til Ballard Power Systems Europe på Nor-Shipping 2022: Produktsjef Thomas Therkild Petersen, daglig leder Søren Østergaard Hansen, og direktør Kristina Fløche Juelsgaard.

Ballard lanserer verdens første typegodkjente marine brenselcellemodul

DNV har typegodkjent FCwave™ fra Ballard Power System, og den maritime brenselcellen er allerede tilgjengelig for salg.

Å bruke hydrogen i maritime operasjoner er ikke nytt, og det har vært svært mange store og små pilotprosjekter. Det er likevel Ballard Power Systems FCwave™ som nå står klar med det som er verdens første brenselcellemodul med en marin typegodkjenning fra DNV.

Nyheten ble nettopp sluppet på Nor-Shipping 2022, og innebærer et etterlengtet gjennombrudd innen kommersialiseringen av brenselcelle-moduler. Det er godt å vite for en skipsbransje som nå må snu seg raskt om de skal klare å kutte i egne utslipp.

Det er for øvrig verdt å merke seg at dette ikke er noe pilotprosjekt: FCwave™ kan kjøpes og installeres i fartøyer fra og med i dag.

Verdens første hydrogendrevne lasteskip får 104 millioner i støtte fra Enova

Perfekt timing

— At FCwave™ er typegodkjent av DNV viser at det er snakk om et robust og pålitelig brenselcelleprodukt for det marine markedet. At det i tillegg er klar til levering er også god timing for den globale skipsbransjen som jobber hardt for å redusere sine miljøutslipp, sa Kristina Fløche Juelsgaard, direktør markedsutvikling Ballard Power Systems Europe.

— For skip som skal gå i norske farvann er det også en perfekt timing med tanke på nasjonale regler, og for Norges del er nullutslippskravet for skip i  verdensarvfjordene fra 2026 et godt eksempel, sa hun.

NYHET: Verdens første nettverk av grønne flytende fyllestasjoner for skip

Fleksibel og skalerbar løsning

— Det fine med hydrogen er at det gir skipene en langt bedre rekkevidde enn andre alternativer, sa Thomas Therkild Petersen, produktsjef, Marine Ballard Power Systems Europe.

— I tillegg er FCwave™ systemet svært fleksibelt, slik at det kan skaleres til å dekke nesten ethvert behov, sier han. Dette gjør det svært enkelt å optimalisere driften slik at du får mest mulig ut av drivstoffet, avhengig av hvor tungt du skal laste skipet, hvor langt det skal reise, og hvilket tempo du har behov for, sa Petersen.

Nye regler skal gjøre skip med brenselceller enda sikrere

Like enkelt og trygt som vanlig

Fra scenen ble det også lagt stor vekt på at systemet både var enkelt og trygt:

— For oss har det vært et poeng at brenselcellene skal være like enkle å installere og vedlikeholde som enhver annen drivkilde, sa Petersen. Det innebærer også at vi har brukt mye tid på å slå ihjel myter om hydrogen, spesielt når det gjelder sikkerhet. Og ja, testperioden har vært intens, men det er også derfor vi har fått denne sertifiseringen, sa han.

— Når det gjelder levetid på brenselcellen kan jeg skyte inn at den ligger på 30.000 operasjonelle timer, sier Søren Østergaard Hansen, daglig leder i Marine Ballard Power Europa. Det er et tidsintervall som passer bra med bransjens vanlige 5-års intervaller, sier han.

Allerede på plass i MF Hydra

Ballard skal levere to FCwaveTM-moduler til Norled

 

Pris?

Vel, den var det ingen som ville uttale seg direkte om. Men i følge Østergaard Hansen vil prisen naturlig nok variere etter hvor stor  etterspørselen blir, og han spådde vel at prisen ville halveres i løpet av en kort periode.

Det vil vel også si at de første kjøperne kan regne med å prute litt;)

Ny grønn maritim rapport viser at Norge er best, men …

Fcwave - installert på skip.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.