Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Maritimt
Hydrogenferge_Torghatten Nord
Blir det slik de nye fergene vil se ut? Illustrasjon: norwegianshipdesign.no/Torghatten Nord

Torghatten Nord velger bort flytende hydrogen

Rederiet vil heller bunkre ofte til en lavere pris, og velger derfor trykksatt hydrogen på fergen mellom Bodø, Røst og Moskenes.

En av de aller første artiklene vi publiserte her på Hydrogen24 var saken om at «Hydrogenfergene mellom Bodø og Lofoten kommer i 2025″.

Det var Solberg-regjeringen som ba Statens Vegvesen om å sette hydrogendrift som betingelse for å være med på anbudsrunden om fergestrekningen, og begrunnelsen var naturlig nok å tilrettelegge for utslippsfrie løsninger selv i krevende farvann.

De nye fergene vil redusere CO2-utslippet i Vestfjordsambandet med 26.500 tonn per år, noe som tilsvarer utslippet fra 13.000 dieselbiler. — Det er derfor snakk om et klimaprosjekt i verdensklasse, sa Torghatten Nord, da det ble klart at de stakk av med det vinnende anbudet.

Fortsatt hydrogen, men ikke flytende

Da Statens vegvesen utformet anbudet spesifiserte de imidlertid ikke hvilken type hydrogen fergene skulle bruke. I stedet ble det fokusert på at 85% av fergenes fremdrift måtte stamme fra hydrogen.

Det var likevel ingen hemmelighet at man da så på flytende hydrogen som det beste alternativet - og kronargumentet var at det tar langt mindre plass.

Slik blir det likevel ikke.

— Vi har valgt å gå for trykksatt hydrogen, sier driftsdirektør Eirik Olsen i Torghatten Nord til TU.no. Valget baserer seg på en totalvurdering der pris, sikkerhet og gjennomførbarhet har vært avgjørende, sier han.

I følge Olsen er trykksatt hydrogen rimeligere, med en pris på bare litt over halvparten så mye som flytende hydrogen. I slipper de nå å kjøle ned og oppbevare drivstoffet i 253 minusgrader. Olsen er heller ikke bekymret over plassen:

— Man har to valg, og det er å bruke mer plass eller bunkre ofte. Vi skal bunkre ofte, og planlegger å bunkre omtrent en gang i døgnet, sier han til TU.no.

NYHET: Verdens første nettverk av grønne flytende fyllestasjoner for skip

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24