Nyheter Maritimt
3 gigantiske tanker gir en enorm kapasitet. Foto: c-job.com

Nytt og revolusjonerende tankskipdesign

LH2 Europe og C-Job Naval Architects vil revolusjonere måten man frakter flytende hydrogen på, og stikkordene er enorm kapasitet og bærekraftig frakt.

— Hydrogen blir et helt avgjørende element i fremtidens energimarked. Nå handler det bare om hvor raskt vi får det til, sier Dr. Peter Wells, administrerende direktør i LH2 Europe. Utfordringen er at dagens fartøyer ikke vil være i stand til å levere hydrogen i den skalaen vi mener vil være nødvendig for å møte behovet. Med dette tankskipdesignet løser vi imidlertid denne utfordringen, sier han.

Nå har Edda Wind hele 9 hydrogenskip under bygging

Voldsom kapasitet

Planen til LH2 Europe er å bruke den fornybare elektrisiteten i Skottland til å produsere grønt hydrogen, og det til en pris som er konkurransedyktig med diesel. Da må det naturlig nok et stort volum til for å frakte det flytende hydrogenet fra Skottland til Tyskland, og i følge pressemeldingen står det ikke på kapasiteten.

Tankskipet skal i første omgang kunne levere 100 tonn hydrogen per dag, noe som skal gi nok drivstoff til 400.000 mellomstore hydrogenbiler eller 20.000 tunge lastebiler. Dersom etterspørselen øker, skal de også kunne øke kapasiteten til hele 300 tonn hydrogen per dag i løpet av de tre neste årene.

Foto: C-Job

 

Torghatten Nord velger bort flytende hydrogen

Unike utfordringer

— Flytende hydrogen gir unike utfordringer innen skipsdesign og prosjektering fordi det tar mye plass, men har en lav vekt (cirka 20 ganger lettere enn LNG), sier Job Volwater, CCO i C-Job. Til sammenligning bruker LNG-tankere ballastvann for å kompensere for vektreduksjonen etter levering, men dette går ikke med flytende hydrogen. Vi lagde derfor et trapesformet skrogdesign for å skape nok dekksplass til å passe tankene uten behov for ballast, sier han.

Skipet forventes å være ferdig og klar til drift seks måneder før LH2 Europes første levering av hydrogen i 2027.

Når tankskipet er ferdig vil det ha en lengde på 141 meter og en lagringskapasitet på 37.500 kubikkmeter. Fartøyet vil bli drevet av hydrogen brenselceller og vil ha tre lagringstanker for flytende hydrogen. Resultatet er altså at skipet får en enorm kapasitet, samtidig som fartøyet får null klimagassutslipp.

— En CO2-avgift som svir er helt avgjørende, sier Yara-sjef

Kilde: Pressemelding

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Oslo og Akershus viser hvorfor bompenger er smart klimapolitikk

Ingvild Kilen Rørholt, Miljøstiftelsen ZERO
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.