Nyheter Nyheter
En designskisse av et lasteskip for transport av flytende hydrogen. Bak står Moss Maritime, Equinor, Wilhelmsen og DNV-GL. Foto: Wilhelmsen.com

— Allerede i 2024 vil det være billigere å importere grønn hydrogen enn å produsere selv

Det viser en stude fra den amerikanske miljøorganisasjonen Rocky Mountain Institute (RMI), i følge Recharge News.

RMI anslår at prisen EU-landene må betale for importert grønt hydrogen vil være 3,75 dollar per kg i 2024, for så å synke til til 2 dollar per kg i 2030.

Utfordringen er at det grønne hydrogenet EU produserer selv vil være dyrere. RMI anslår en pris på rundt 4 dollar per kilo i 2024, og i følge artikkelen i Recharge News må vi vente helt til 2030 før prisene jevnes ut.

Nel: Det går mot lysere tider for elektrolysør-produsenter i EU

Det er verdt å presisere at det er grønn hydrogen vi snakker om her, altså hydrogen laget av fossilfrie kilder.

 

Dette prisbildet vil nemlig også få konsekvenser for de som produserer blått og grått hydrogen, og dette forsterkes på grunn av de høye prisene  som følge av krigen i Ukraina, skriver Recharge.

Prispresset er nå så stort at det blir stadig vanskelige å tjene penger på produksjon av grått og blått hydrogen.

RMI forventer at det å produsere blått hydrogen vil koste hele 4,6 dollar per kilo i 2024, og at prisen ikke vil gå ned til 2,5 dollar per kilo før i 2030. Dette vil gjøre det vanskelig å tjene penger på blått hydrogen. Enda verre blir det naturlig nok for europeisk produksjon av grått hydrogen, som på grunn av høye karbonavgifter antas å koste rundt 5 dollar per kilo i 2024, sier RMI.

Kostnadspress

RMIs analysen viser tydelig at kostnadspresset er stort, og dette rimer godt med saken vi publiserte 21. april. Der bekreftet nemlig både Tyske Handelsblatt og Bloomberg NEF at det for første gang var billigere å produsere grønt hydrogen enn grått hydrogen i Europa:

Grønt hydrogen er for første gang billigere enn grått

En måte å kvitte seg med Russisk olje og gass?

— EUs produksjon av grønt hydrogen vil ikke være nok til å bryte avhengigheten, sier en talsperson for RMI til Recharge. Og det gjelder selv når vi tar høyde for andre kollektive tiltak som vurderes, inkludert svært aggressiv energieffektivisering, elektrifisering og kildediversifisering av importert naturgass.

— Storstilt import av grønt hydrogen er altså det eneste logiske, sier RMI - og da kreves det tydelig regulering og et godt samarbeid med eksterne hydrogenleverandører, som blant annet Australia, Marokko, Saudi-Arabia, USA, Chile, og Brasil, skriver Recharge, som minner om at EU-kommisjonen kommer med sin oppdaterte REPowerEU-strategi i neste uke.

EU-kommisjonen forbyr import av russisk olje

Kilde: Recharge News

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.