Nyheter Nyheter
Renault Scenic Vision. Foto: Renault

Renault viser frem ny familiebil på hydrogen

En av de mest populære familiebilene noensinne er nå vist fram i ny versjon som skal kombinere  elektrisitet og hydrogen.

Foreløpig er det kun Toyota og Hyundai som har lansert hydrogenbiler du faktisk kan kjøpe, men som vi har fortalt er også BMW X5 på vei.

Nå melder også Renault seg på, og de ser ut til å velge en litt annen tilnærming enn konkurrentene.

BMWs hydrogenbil imponerer på vintertest

Konseptbilen Renault Scenic Vision

Da konseptbilen ble vist frem i Paris sa Renault at en helelektrisk versjon vil lanseres allerede i 2024. Det er imidlertid først i 2030-2032 at det virkelig spennende skjer:

Da kommer nemlig hybridversjonen, der de kombinerer en elektrisk motor med en brenselcelle.

I følge bilguru Fred Magne Skillebæk i Elbil24.no vil det si at de lager en vanlig elbil, som så får en rekkeviddeforlenger i form av en brenselcelle som omvandler hydrogen til strøm. Det smarte er at denne strømmen både kan brukes til å lade batteriene, eller til å gi bilen fremdrift.

I følge Renault vil de med denne løsningen redusere mengden batterier. Så mye faktisk at bilens vekt nesten halveres sammenlignet med den rene el-utgaven. Renault mener derfor at denne løsningen miljømessig vil gi opp til 75% mindre fotavtrykk sammenlignet med elbiler.

Storfint besøk i hovedstaden: — Vi er her fordi det er viktig

Det ordinære litium-ion-batteriet i bilen er på 40kWh, mens brenselscellen kan levere 15kW i timen  kontinuerlig. Det skal være nok til å kjøre i 7-8 mil, og når bilen kun bruker rundt 2 kWh per mil vil altså hydrogendelen alene være nok til å skape all nødvendig fremdrift - så lenge man har hydrogen på tanken.

Renault Scenic Vision er basert på en helt ny plattform for å få plass til alt. Den elektriske motoren er plassert bakerst, den 2.5 kg store hydrogentanken er plassert i fronten, mens brenselcellen ligger under gulvet - bakerst - bak batteriet. Foto: Renault

 

Renault oppgir forøvrig en rekkevidde på mellom 70 og 80 mil, og som på alle hydrogenbiler er rask fylling en av fordelene. Her kan du regne med at du får full hydrogentank på under 5 minutter.

ASKO med hydrogenlastebiler som kjører opp mot 90 mil!

Bærekraft: En av driverne

Renault har prøvd å gjøre bilens karbonavtrykk så lavt som mulig, og i følge Renault skal hele 70% av bilen bestå av resirkulerte materialer, samtidig som 95% av bilen skal kunne resirkuleres igjen.

I disse beregningene skal de også ha tatt med materialene og metallene i bilens batterier.

Hynion: — Den travleste hydrogenstasjonen i Nord-Europa

Kilde: Pressemelding og Elbil24.no

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.