Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Tungtransport
Skisse fra Airbus som viser deres utslippsfrie fly – ZEROe – i formasjonsflyvning.

Airbus øker satsingen på hydrogenfly

For å nå målet om passasjerfly på hydrogen innen 2035, etablerer de et nytt utviklingssenter for hydrogenteknologi i Storbritannia.

Det er ingen nyhet at Airbus er blant de store flyaktørene som satser tungt på hydrogenfly. Vi har tidligere fortalt at de blant annet skal lansere et flyvende hydrogenprosjekt innen 2025, og at de har som mål ha tilby kommersielle flyvninger på hydrogen innen 2035.

Med en så kort tidsramme har man imidlertid ingen tid å miste. Selskapet har derfor bestemt seg for å bygge et nytt utviklingssenter for hydrogenteknologi i England.

ZEDC Storbritannia

Forkortelsen ZEDC står for Zero Emission Development Center (ZEDC) for hydrogenteknologi, og har i praksis to hovedoppgaver:

  • Å fokusere på utviklingen av hydrogen  som et konkurransedyktig drivstoff for Airbus’ ZEROe passasjerfly innen 2035

  • Og å øke kunnskapen om hydrogen som fremdriftsteknologi

I følge Airbus kommer ikke etableringen av det nye ZEDC-anlegget i Storbritannia helt uten grunn.

I løpet av de neste 3 årene har nemlig den britiske regjeringen lovet hele 685 millioner pund i finansiering til Aerospace Technology Institute (ATI) til tiltak som bidrar til å redusere utslipp i flysektoren. Og dette er naturligvis midler Airbus vil ha kloa i.

Viktig for vårt ZEROe-prosjekt

Sabine Klauke fra Airbus på Singapore Airshow 2022. Foto: Airbus

— Med etableringen av ZEDC utvider vi vår kompetanse til å designe, utvikle, teste og produsere hydrogenlagringstanker og andre relaterte systemer for ZEROe-prosjektet på tvers av Airbus fire hjemland, sier Sabine Klauke, Airbus øverste tekniske sjef.

— Sammen med vårt partnerskap med ATI er vi derfor et skritt nærmere å avkarbonisere luftfartsindustrien, sier hun.

Teknologiutviklingen ved ZEDC, som skal ha base i Filton - Bristol, har allerede startet. Airbus i Storbritannia har spesialisert seg på utvikling av drivstoffsystemer, og ZEDC Storbritannia skal altså utfylle deres eksisterende forsknings- og teknologiavdeling.

Samtidig vil de naturligvis også dra nytte av arbeidet fra Airbus øvrige ZEDC-er, som ligger i Madrid, Stade og Bremen (Tyskland), samt Frankrike.

Alle Airbus ZEDC-er forventes å være fullt operative og klare for bakketesting med den første fullt funksjonelle kryogene hydrogentanken i løpet av 2023, og selve flytestingen er nå oppgitt å starte i 2026 (omtrent ett år bak skjema). Det endelige målet om passasjerflyvninger på hydrogen innen 2035 ligger imidlertid fast.

Nå vurderer også EasyJet hydrogenfly

Kilde: Airbus.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24