Airbus øker satsingen på hydrogenfly
For å nå målet om passasjerfly på hydrogen innen 2035, etablerer de et nytt utviklingssenter for hydrogenteknologi i Storbritannia.
Det er ingen nyhet at Airbus er blant de store flyaktørene som satser tungt på hydrogenfly. Vi har tidligere fortalt at de blant annet skal lansere et flyvende hydrogenprosjekt innen 2025, og at de har som mål ha tilby kommersielle flyvninger på hydrogen innen 2035.
Med en så kort tidsramme har man imidlertid ingen tid å miste. Selskapet har derfor bestemt seg for å bygge et nytt utviklingssenter for hydrogenteknologi i England.
ZEDC Storbritannia
Forkortelsen ZEDC står for Zero Emission Development Center (ZEDC) for hydrogenteknologi, og har i praksis to hovedoppgaver:
-
Å fokusere på utviklingen av hydrogen som et konkurransedyktig drivstoff for Airbus’ ZEROe passasjerfly innen 2035
-
Og å øke kunnskapen om hydrogen som fremdriftsteknologi
I følge Airbus kommer ikke etableringen av det nye ZEDC-anlegget i Storbritannia helt uten grunn.
I løpet av de neste 3 årene har nemlig den britiske regjeringen lovet hele 685 millioner pund i finansiering til Aerospace Technology Institute (ATI) til tiltak som bidrar til å redusere utslipp i flysektoren. Og dette er naturligvis midler Airbus vil ha kloa i.
Viktig for vårt ZEROe-prosjekt
— Med etableringen av ZEDC utvider vi vår kompetanse til å designe, utvikle, teste og produsere hydrogenlagringstanker og andre relaterte systemer for ZEROe-prosjektet på tvers av Airbus fire hjemland, sier Sabine Klauke, Airbus øverste tekniske sjef.
— Sammen med vårt partnerskap med ATI er vi derfor et skritt nærmere å avkarbonisere luftfartsindustrien, sier hun.
Teknologiutviklingen ved ZEDC, som skal ha base i Filton - Bristol, har allerede startet. Airbus i Storbritannia har spesialisert seg på utvikling av drivstoffsystemer, og ZEDC Storbritannia skal altså utfylle deres eksisterende forsknings- og teknologiavdeling.
Samtidig vil de naturligvis også dra nytte av arbeidet fra Airbus øvrige ZEDC-er, som ligger i Madrid, Stade og Bremen (Tyskland), samt Frankrike.
Alle Airbus ZEDC-er forventes å være fullt operative og klare for bakketesting med den første fullt funksjonelle kryogene hydrogentanken i løpet av 2023, og selve flytestingen er nå oppgitt å starte i 2026 (omtrent ett år bak skjema). Det endelige målet om passasjerflyvninger på hydrogen innen 2035 ligger imidlertid fast.
Kilde: Airbus.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!