Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Maritimt
Hydrogenferge_Torghatten Nord
Bryr seg mer om fergene går i tide, enn hva slags drivstoff fergen bruker. Illustrasjonsbilde: Norwegianshipdesign.no/Torghatten Nord

— Folk flest er positive til hydrogen som drivstoff i maritim transport

Men samtidig er ofte kunnskapen lav og forvirringen stor, sa NORCE-forsker Kari Kjestveit på årets Hydrogenkonferanse.

NORCE-forsker, Kari Kjestveit på Hydrogenkonferansen.

Hydrogenkonferansen i regi av Norsk Hydrogenforum gikk av stabelen i går, og vi var selvsagt tilstede. En av sesjonene ble holdt av Kari Kjestveit fra NORCE, som presenterte to ferske undersøkelser om nordmenns syn på grønt hydrogen og at det brukes som maritimt drivstoff.

Hensikten har med andre ord vært å få kunnskap om hvilke faktorer som kan forankre  bruken av hydrogen som energibærer – slik at den kommersielle innføringen av hydrogen som drivstoff på norske skip blir lettere å gjennomføre.

 

To studier

I den ene undersøkelsen intervjuet forskerne beslutningstagere og personer som arbeider i områder som kan bli berørt av hydrogenproduksjon, samt fergepassasjerer til en planlagt hydrogenferge.

Den andre undersøkelsen ble derimot basert på intervjurunder gjennom Norsk medborgerpanel, der utvalgte personer blir spurt om viktige samfunnsspørsmål.

Slik designer Salt Ship Design det grønne maritime skiftet

Folk flest er positive, men også forvirret

Studiene viser at mange ikke vet, eller blir forvirret over at det finnes flere typer hydrogen, og at disse produseres på ulike måter. Samtidig: Når produksjonsmetoden først er kjent, så er også typen høyst relevant for hvordan de ser på hydrogen.

— Aksepten er høy for grønt hydrogen produsert av fornybare energikilder, sa Kjestveit. Men aksepten faller tydelig når det blir forklart at blått og grått hydrogen er produsert av kull, olje eller naturgass.

— Det er verdt å merke seg at mange ønsker å forstå det store bildet før de svarer på hvilken teknologi de liker best. Det betyr at de gjerne vil se ulike energiløsninger opp mot hverandre - slik at de kan sammenligne utslipp både fra produksjon og bruk, sa Kjestveit.

— Samtidig må vi heller ikke glemme at ønsket om å gjennomføre det grønne skiftet raskt blir komplisert i møte med de daglige utfordringene. Fergepassasjerer er vanligvis mer opptatt av om fergen går enn av hvilket drivstoff den bruker, sier hun. Skal vi innføre ny teknologi bør vi derfor ta hensyn til dette, slik at vi får befolkningen med på laget, oppsummerer Kjestveit.

--> Les mer om de to undersøkelsene på nettsidene til NORCE

Ballard skal levere to FCwaveTM-moduler til Norled

Vedlagt er noen slider fra den kvalitative undersøkelsen:

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24