Nyheter Maritimt
Hydrogenferge_Torghatten Nord
Bryr seg mer om fergene går i tide, enn hva slags drivstoff fergen bruker. Illustrasjonsbilde: Norwegianshipdesign.no/Torghatten Nord

— Folk flest er positive til hydrogen som drivstoff i maritim transport

Men samtidig er ofte kunnskapen lav og forvirringen stor, sa NORCE-forsker Kari Kjestveit på årets Hydrogenkonferanse.

NORCE-forsker, Kari Kjestveit på Hydrogenkonferansen.

Hydrogenkonferansen i regi av Norsk Hydrogenforum gikk av stabelen i går, og vi var selvsagt tilstede. En av sesjonene ble holdt av Kari Kjestveit fra NORCE, som presenterte to ferske undersøkelser om nordmenns syn på grønt hydrogen og at det brukes som maritimt drivstoff.

Hensikten har med andre ord vært å få kunnskap om hvilke faktorer som kan forankre  bruken av hydrogen som energibærer – slik at den kommersielle innføringen av hydrogen som drivstoff på norske skip blir lettere å gjennomføre.

 

Torghatten Nord velger bort flytende hydrogen

To studier

I den ene undersøkelsen intervjuet forskerne beslutningstagere og personer som arbeider i områder som kan bli berørt av hydrogenproduksjon, samt fergepassasjerer til en planlagt hydrogenferge.

Den andre undersøkelsen ble derimot basert på intervjurunder gjennom Norsk medborgerpanel, der utvalgte personer blir spurt om viktige samfunnsspørsmål.

Slik designer Salt Ship Design det grønne maritime skiftet

Folk flest er positive, men også forvirret

Studiene viser at mange ikke vet, eller blir forvirret over at det finnes flere typer hydrogen, og at disse produseres på ulike måter. Samtidig: Når produksjonsmetoden først er kjent, så er også typen høyst relevant for hvordan de ser på hydrogen.

— Aksepten er høy for grønt hydrogen produsert av fornybare energikilder, sa Kjestveit. Men aksepten faller tydelig når det blir forklart at blått og grått hydrogen er produsert av kull, olje eller naturgass.

— Det er verdt å merke seg at mange ønsker å forstå det store bildet før de svarer på hvilken teknologi de liker best. Det betyr at de gjerne vil se ulike energiløsninger opp mot hverandre - slik at de kan sammenligne utslipp både fra produksjon og bruk, sa Kjestveit.

— Samtidig må vi heller ikke glemme at ønsket om å gjennomføre det grønne skiftet raskt blir komplisert i møte med de daglige utfordringene. Fergepassasjerer er vanligvis mer opptatt av om fergen går enn av hvilket drivstoff den bruker, sier hun. Skal vi innføre ny teknologi bør vi derfor ta hensyn til dette, slik at vi får befolkningen med på laget, oppsummerer Kjestveit.

--> Les mer om de to undersøkelsene på nettsidene til NORCE

Ballard skal levere to FCwaveTM-moduler til Norled

Vedlagt er noen slider fra den kvalitative undersøkelsen:

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.