Nyheter Tungtransport
Avtalen mellom Universal Hydrogen og Connect Airlines er godt nytt for de som drømmer om nullutslippsfly. Foto: Businesswire

Blir Connect Airlines det første nullutslippsflyselskapet?

Har allerede inngått avtale med Universal Hydrogen om å konvertere 75 ATR 72-600 fly til å fly på grønn hydrogen, og har i tillegg opsjon på ytterligere 25 konverteringer.

De første leveransene skal starte allerede i 2025, og dersom planen følges er det mye som tyder på at Connect Airlines ligger an til å bli verdens første flyselskap med nullutslipp.

Airbus øker satsingen på hydrogenfly

Et smartere, mer bærekraftig alternativ

— Helt fra starten av har vi bygd Connect Airlines som et smartere, mer bærekraftig alternativ for nordamerikanske reisende, sier CEO John Thomas fra  Connect Airlines i pressemeldingen. Det innebærer at vi har forpliktet oss til å bli verdens første ekte nullutslippsflyselskap, og på kort sikt er hydrogen den eneste måten vi kan oppnå dette på, sier han.

Flyselskapet har bestilt konvertering av 75 ATR 72-600 regionale fly til hydrogendrivlinjer, og har en opsjon på ytterligere 25 fly. De tror likevel ikke det vil stoppe der.

— Vi spår at etterspørselen vil øke til 800 nye regionale fly i løpet av det neste tiåret, sier Thomas.

Nå vurderer også EasyJet hydrogenfly

Det er ikke nok å gå, vi må spurte

— Skal flybransjen klare å nå utslippsmålene i Parisavtalen må hele industrien gjennom et taktskifte fra marsj til sprint, sier  Paul Eremenko, medgründer og adm. dir. i Universal Hydrogen. Vår oppfatning er at den eneste måten å nå målet på er å konvertere den regionale flyflåten som bygges mellom 2020 og 2030 til hydrogen, samtidig som de nye flyene som bygges fra 2030 må bygges som rene hydrogenfly, sier han.

Delta blir med på hydrogenfly-satsingen til Airbus!

Å bruke eksisterende infrastruktur er billigere og raskere

I tillegg til et hydrogenkonverteringssettet skal Universal Hydrogen også tilby hydrogendrivstoff til flyplassene.

I følge pressemeldingen skal dette gjøres ved hjelp av en modulær og skalerbar kapselteknologi som muliggjør transport og håndtering av hydrogen ved bruk av eksisterende godsnettverk og lastehåndteringsutstyr.

Dermed eliminerer Universal Hydrogen behovet for kostbare og langvarige oppgraderinger, og gjør i praksis nesten alle flyplasser i verden hydrogenklare.

De skal også levere hydrogenet, og lover en pris som er på nivå eller lavere enn dagens flydrivstoff allerede fra den første leveransen.

Vattenfall snuser på fossilfri luftfart

Kilde: Pressemelding

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.