Nyheter Tungtransport
Volvo Trucks brensel-celledrevne hydrogenlastebil. Foto: Volvo Trucks

Se Volvo Trucks nye hydrogenlastebil!

Behovet for kort fylletid og lang rekkevidde gjør at Volvo Trucks øker fokuset på testingen av det som skal bli deres nye hydrogentrailer. Her er den for aller første gang.

I likhet med de aller fleste andre aktørene i bransjen jobber også Volvo Trucks hardt med å redusere CO2-utslippene. Frem til nå har det imidlertid stort sett vært snakk om kjøretøyer på batteridrift og biogass.

Nå gjør imidlertid behovet for kort fylletid og lang rekkevidde at også brenselceller drevet av hydrogen blir lansert som et tredje alternativ.

18 hydrogenlastebiler markerer starten på revolusjonen av tysk tungtransport

Inntil 100 mils rekkevidde

Volvo Trucks brenselcelledrevne lastebiler vil ha en rekkevidde på inntil 1000 kilometer, og da er vi på en rekkevidde som kan sammenlignes med mange dieseldrevne lastebiler.

Totalvekten kan være på rundt 65 tonn eller enda høyere, og de to brenselcellene har for øvrig kapasitet til å generere 300 kW elektrisitet ombord.

Fylletiden på Volvo Trucks brenselcelledrevne hydrogenlastebil er 15 minutter. Foto: Volvo Trucks

 

Et annet viktig moment er naturligvis fylletiden, og også her ser Volvo Trucks ut til å levere: De oppgir en fylletid på mindre enn 15 minutter. 

ASKO med hydrogenlastebiler som kjører opp mot 90 mil!

Har testet i flere år

— Vi har hatt denne teknologien under utvikling i noen år og det føles stort å se de første lastebilene kjøre vellykket på testbanen. Kombinasjonen av batterielektrisk og elektrisk med brenselceller vil gjøre det mulig for våre kunder å fullstendig eliminere CO2-utslipp fra sine lastebiler, uavhengig av transportoppdrag, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.

Roger Alm fra Volvo Trucks. Foto: Volvo Trucks

 

I følge pressemeldingen vil utvalgte pilotkunder begynne å bruke bilene om få år, mens den kommersiell lanseringen er planlagt mot slutten av tiåret.

— Elektriske lastebiler med brenselceller drevet av hydrogen vil være spesielt godt egnet til lange distanser og tunge, energikrevende oppdrag. De kan også være et alternativ i land hvor det er begrensede muligheter for batterilading, sier Roger Alm.

Hydrogenlastebilen for deg som vil ha stjerne på panseret

Kun vanndamp

Brenselcellen kan skape sin egen elektrisitet fra hydrogenet ombord i stedet for å bli ladet fra en ekstern kilde. Det eneste biproduktet er vanndamp.

Brenselcellene er for øvrig levert av Cellcentric, og er dermed et resultat av samarbeidet mellom Volvo-gruppen og Daimler Truck AG. I følge pressemeldingen planlegger Cellcentric å bygge et av Europas største anlegg for serieproduksjon av brenselceller spesielt utviklet for tunge kjøretøy.

GJENBRUK: Bygger om fra diesel til hydrogen

Trenger grønt hydrogen og fyllestasjoner

Per nå ser Volvo kun to hindringer for lastebiler på brenselceller, og det er at tilgangen på grønt hydrogen må økes, samtidig som flere hydrogenfyllestasjoner for tanking av tunge kjøretøy må på plass.

Dette er imidlertid løsbart, mener Volvo Trucks:

— Vi forventer at tilgangen på grønt hydrogen vil øke betraktelig i de neste årene, siden mange industrier vil være avhengig av å redusere CO2-utslippene. Likevel kan vi ikke vente med å senke CO2-utslippene fra transportbransjen. Vi er allerede sent ute, sier Roger Alm.

NYHET: Skal rulle ut nordiske hydrogenstasjoner med kapasitet på 100.000 kjøretøy

— Mitt tydelige budskap til alle transportselskaper er å starte overgangen allerede i dag med batterielektrisk, biogass og de andre alternativene som er tilgjengelig. Så vil elektriske lastebiler med brenselceller komme som et viktig supplement for lengre og tyngre transporter om noen år, avslutter han.

Se Volvo Trucks video om hydrogenlastebilen her:

Hynion vil etablere «Vannlinjen»: 10 hydrogenstasjoner fra Oslo til Kristiansand

Kilde: Volvo Trucks

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.