Nyheter Maritimt
Suiso Frontier er skipet som ble brukt til å frakte flytende hydrogen laget av brunkull fra Australia til Japan. FOTO: HySTRA

Hevder at kull-til-hydrogen er gjennomførbart

Kawasaki Heavy Industries (KHI) har nettopp gjennomført et pilotprosjekt der de har fraktet hydrogen produsert fra brunkull i Australia til Japan i flytende hydrogentanker.

I følge Reuters er altså prosjektet teknisk gjennomførbart. Om det er økonomi i det, eller om det faktisk har en miljøgevinst er et annet spørsmål.

Hydrogen utpekes ofte som fremtidens drivstoff med null karbonutslipp. Ulempen er at produksjonen av grønt hydrogen, som lages av elektrisitet – aller helst fornybar kraft – også krever til dels mye energi.

I den andre enden av skalaen finner vi derimot grått hydrogen, som er produsert av kull, olje eller naturgass (les mer om fargekodingen av hydrogen hos Sintef). Dette er en rimelig måte å produsere hydrogen på, men den gir også svært store utslipp.

LES OGSÅ: — Import av grønn- og blå ammoniakk er rådyr grønnvasking

At Kawasaki Heavy Industries (KHI) nå bekrefter at det å frakte hydrogen produsert fra brunkull i Australia til Japan i flytende hydrogentanker er teknisk gjennomførbart, vil derfor neppe stagge skeptikerne.

I følge Reuters hevdes det da også at utslippene fra hydrogen basert på brunkull er dobbelt så store som fra naturgass.

LES OGSÅ: Ny elektrolyseteknikk skal gi 150% mer hydrogen!

Pilotprosjektet er sponset av Japan og Australia

Pilotprosjektet som ledes av Kawasaki Heavy Industries (KIH) har en prislapp på hele 364 millioner dollar, og deler av regningen blir i følge Reuters dekket av Japanske og Australske myndigheter. For Japan handler det om å avkarbonisere industrien for å redusere utslipp, mens Australia også har som mål å bli en stor eksportør av drivstoffet.

Det er selskapet Electric Power Development som produserer prosjektets hydrogen, og de har blant annet forsøkt å blande kullet med biomasse for å redusere CO2-utslippene. Fremover vil de imidlertid heller satse på  karbonfangst og lagring for å kutte CO2-utslippene.

LES MER: Vil avvenne Tyskland fra russisk gass ved å bruke metan til å frakte grønt hydrogen

Fungerer som LNG

— Pilotprosjektet, og det inkluderer alt fra produksjon og transport, til lasting og lagring, demonstrerte at vi rent teknisk kan bruke hydrogen som energikilde på samme måte som flytende naturgass (LNG), sa Motohiko Nishimura, administrerende direktør i Kawasaki Heavy Industries (KHI) – i følge Reuters.

For KHI som allerede er en stor produsent av LNG-skip, er altså dette en måte å finne nye inntekter på.

Det KIH derimot ikke ville si noe om var prosjektets økonomi. I denne runden var altså fokuset kun på å se om det var teknisk og sikkerhetsmessig gjennomførbart. KHI har imidlertid allerede bestemt seg for å bygge et langt større hydrogenfartøy de neste årene, for å kunne kommersialisere virksomheten fra begynnelsen av 2030.

Kilde: Reuters og HyStra

LES MER: ExxonMobil planlegger nytt blått hydrogenanlegg

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.