København har allerede 100 hydrogen-taxier
To pan-europeiske prosjekter har gitt den danske hovedstaden grønne taxier og en ny hydrogenstasjon. Og det stopper ikke der.
Danske myndigheter ser på taxinæringen som en nøkkelbrikke i det grønne skiftet, og har allerede bestemt at ingen taxier skal slippe ut CO2 fra 2025, og at alle taxier må være helt utslippsfrie innen 2030.
Som et ledd i dette bestilte derfor det danske taxiselskapet DRIVR 100 hydrogendrevne Toyota Mirai-biler i flåten sin allerede i 2021. I skrivende stund er alle bilene levert, og en ny hydrogenstasjon har også kommet på plass.
Pan-europeiske prosjekter
DRIVR har imidlertid ikke betalt hele moroa av egen lomme.
Innkjøpet er nemlig finansiert av ZEFER (Zero Emission taxi Fleets for European Rollout) og H2ME2 (Hydrogen Mobility Europe), som igjen er støttet av Europe’s Clean Hydrogen Partnership.
Med de siste hydrogenbilene på plass i Danmark står dermed ZEFER bak utplassering av hydrogen-taxier i de tre hovedstedene København, London og Paris.
Når det gjelder Paris er forøvrig også norske Nel involvert:
DRIVR samarbeider med Everfuel
DRIVR har som antydet ikke tenkt å gi seg med 100 hydrogenbiler.
Som nevnt i Finansavisen samarbeider DRIVR, Toyota og Everfuel om å utvide markedet for hydrogendrevne taxier. Det betyr blant annet at DRIVR i de neste 5 årene kun skal fylle hydrogen på stasjonene til Everfuel, og at det skal kjøpes inn ytterligere hydrogendrevne taxier framover - slik at man når hele 500 hydrogendrevne Miraier innen 2025.
18 hydrogenlastebiler markerer starten på revolusjonen av tysk tungtransport
Over 7 millioner kilometer!
I følge ZEFER har den samlede kjørelengden på hydrogen-taxiene i de tre hovedstedene allerede rundet 7 millioner kilometer.
Hydrogen-taxiene blir i all hovedsak satt inn i områder hvor bilene har lange daglige kjørelengder, og erfaringene så langt skal være svært gode:
-
Hydrogen-taxiene er godt likt både av sjåfører og flåteforvalterne, og det er meldt om få havarier og problemer knyttet direkte til hydrogendrivverket.
Den danske regjeringen har satt som mål at alle drosjer skal ha nullutslipp innen 2030, og DRIVR vant nylig det offentlige anbudet for å levere ad-hoc taxitjenester i Københavns kommune. De 100 nye hydrogentaxiene vil utfylle DRIVRs eksisterende flåte av lavutslippskjøretøyer, som allerede består av hybrid-, elektriske og hydrogenkjøretøyer.
Mer informasjon fås på nettsidene til ZEFER.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!