Nyheter Nyheter
Fra overleveringen av de første hydrogendrevne Toyota Miraiene til DRIVR. Foto: Mikal Schlosser

København har allerede 100 hydrogen-taxier

To pan-europeiske prosjekter har gitt den danske hovedstaden grønne taxier og en ny hydrogenstasjon. Og det stopper ikke der.

Danske myndigheter ser på taxinæringen som en nøkkelbrikke i det grønne skiftet, og har allerede bestemt at ingen taxier skal slippe ut CO2 fra 2025, og at alle taxier må være helt utslippsfrie innen 2030.

Som et ledd i dette bestilte derfor det danske taxiselskapet DRIVR  100 hydrogendrevne Toyota Mirai-biler i flåten sin allerede i 2021. I skrivende stund er alle bilene levert, og en ny hydrogenstasjon har også kommet på plass.

ASKO med hydrogenlastebiler som kjører opp mot 90 mil!

Pan-europeiske prosjekter

DRIVR har imidlertid ikke betalt hele moroa av egen lomme.

Innkjøpet er nemlig finansiert av ZEFER (Zero Emission taxi Fleets for European Rollout) og H2ME2 (Hydrogen Mobility Europe), som igjen er støttet av  Europe’s Clean Hydrogen Partnership.

Med de siste hydrogenbilene på plass i Danmark står dermed ZEFER bak utplassering av hydrogen-taxier i de tre hovedstedene København, London og Paris.

Når det gjelder Paris er forøvrig også norske Nel involvert:

Nel skal levere utstyr til Frankrikes hydrogen-taxier

DRIVR samarbeider med Everfuel

DRIVR har som antydet ikke tenkt å gi seg med 100 hydrogenbiler.

Som nevnt i Finansavisen samarbeider DRIVR, Toyota og Everfuel om å utvide markedet for hydrogendrevne taxier. Det betyr blant annet at DRIVR i de neste 5 årene kun skal fylle hydrogen på stasjonene til Everfuel, og at det skal kjøpes inn ytterligere hydrogendrevne taxier framover - slik at man når hele 500 hydrogendrevne Miraier innen 2025.

18 hydrogenlastebiler markerer starten på revolusjonen av tysk tungtransport

Over 7 millioner kilometer!

I følge ZEFER har den samlede kjørelengden på hydrogen-taxiene i de tre hovedstedene allerede rundet 7 millioner kilometer.

Hydrogen-taxiene blir i all hovedsak satt inn i områder hvor bilene har lange daglige kjørelengder, og erfaringene så langt skal være svært gode:

  • Hydrogen-taxiene er godt likt både av sjåfører og flåteforvalterne, og det er meldt om få havarier og problemer knyttet direkte til hydrogendrivverket.

Den danske regjeringen har satt som mål at alle drosjer skal ha nullutslipp innen 2030, og DRIVR vant nylig det offentlige anbudet for å levere ad-hoc taxitjenester i Københavns kommune. De 100 nye hydrogentaxiene vil utfylle DRIVRs eksisterende flåte av lavutslippskjøretøyer, som allerede består av hybrid-, elektriske og hydrogenkjøretøyer.

Mer informasjon fås på nettsidene til ZEFER.

Toyota og DRIVR Copenhagen. Foto: Mikal Schlosser

Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.