Nyheter Tungtransport
Skisse fra Airbus som viser deres utslippsfrie fly – ZEROe – i formasjonsflyvning.

Airbus øker satsingen på hydrogenfly

For å nå målet om passasjerfly på hydrogen innen 2035, etablerer de et nytt utviklingssenter for hydrogenteknologi i Storbritannia.

Det er ingen nyhet at Airbus er blant de store flyaktørene som satser tungt på hydrogenfly. Vi har tidligere fortalt at de blant annet skal lansere et flyvende hydrogenprosjekt innen 2025, og at de har som mål ha tilby kommersielle flyvninger på hydrogen innen 2035.

Airbus sjokkerer: Hydrogenfly innen 2035

Med en så kort tidsramme har man imidlertid ingen tid å miste. Selskapet har derfor bestemt seg for å bygge et nytt utviklingssenter for hydrogenteknologi i England.

ZEDC Storbritannia

Forkortelsen ZEDC står for Zero Emission Development Center (ZEDC) for hydrogenteknologi, og har i praksis to hovedoppgaver:

  • Å fokusere på utviklingen av hydrogen  som et konkurransedyktig drivstoff for Airbus’ ZEROe passasjerfly innen 2035

  • Og å øke kunnskapen om hydrogen som fremdriftsteknologi

I følge Airbus kommer ikke etableringen av det nye ZEDC-anlegget i Storbritannia helt uten grunn.

I løpet av de neste 3 årene har nemlig den britiske regjeringen lovet hele 685 millioner pund i finansiering til Aerospace Technology Institute (ATI) til tiltak som bidrar til å redusere utslipp i flysektoren. Og dette er naturligvis midler Airbus vil ha kloa i.

Delta blir med på hydrogenfly-satsingen til Airbus!

Viktig for vårt ZEROe-prosjekt

Sabine Klauke fra Airbus på Singapore Airshow 2022. Foto: Airbus

— Med etableringen av ZEDC utvider vi vår kompetanse til å designe, utvikle, teste og produsere hydrogenlagringstanker og andre relaterte systemer for ZEROe-prosjektet på tvers av Airbus fire hjemland, sier Sabine Klauke, Airbus øverste tekniske sjef.

— Sammen med vårt partnerskap med ATI er vi derfor et skritt nærmere å avkarbonisere luftfartsindustrien, sier hun.

Teknologiutviklingen ved ZEDC, som skal ha base i Filton - Bristol, har allerede startet. Airbus i Storbritannia har spesialisert seg på utvikling av drivstoffsystemer, og ZEDC Storbritannia skal altså utfylle deres eksisterende forsknings- og teknologiavdeling.

Samtidig vil de naturligvis også dra nytte av arbeidet fra Airbus øvrige ZEDC-er, som ligger i Madrid, Stade og Bremen (Tyskland), samt Frankrike.

Alle Airbus ZEDC-er forventes å være fullt operative og klare for bakketesting med den første fullt funksjonelle kryogene hydrogentanken i løpet av 2023, og selve flytestingen er nå oppgitt å starte i 2026 (omtrent ett år bak skjema). Det endelige målet om passasjerflyvninger på hydrogen innen 2035 ligger imidlertid fast.

Nå vurderer også EasyJet hydrogenfly

Kilde: Airbus.

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.