Nyheter Nyheter
Nyhetsmorgen2

Dagens hydrogen-saker i media: 6. april

Travel morgen? Vi gir deg oversikten over de siste nyhetene i hydrogenmarkedet.

Hydrogen24: Flere følger opp meldingen om at Equinor har fått CO2-lisenser på Smeaheia og Polaris. Vi lenker derfor til vår egen sak. De to lisensene skal gjøre norsk sokkel ledende på CO2-lagring, men er også viktige for å utvikle blått hydrogen og ammoniakk. Dette er dermed gode nyheter for Barents Blue-prosjektet.

Barents Blue-prosjektet rykker stadig fremover

SINTEF: Gjenbruk av rør på norsk sokkel til å frakte hydrogengass kan gi milliardgevinst. Nå sjekker forskerne om det er mulig i forskningsprosjektet HyLine.

Finansavisen: Norske skipsverft mener forsvaret må bygge skipene sine her hjemme. Standardiseres skipene kan ordren komme flere verft til gode. — Norske myndigheter gir teknologistøtte til prosjekter som bygges i utlandet. Det bør skreddersys slik at vi heier på helhetlig verdiskaping i Norge, altså bygger båtene her, sier Øystein Matre, adm. direktør i Westcon Yards.

— Skal norske skipsverft bygge skip med ammoniakk, metanol eller hydrogen som energibærer er det forutsigbarhet som er nøkkelen de neste 10-20 årene. Det innebærer også bruk av differansekontrakter som dekker opp for prisforskjellen mellom hydrogen eller ammoniakk og konvensjonelt drivstoff, sier Matre.

Avisen Agder:  TT Anlegg AS har sendt ut varsel om oppstart av reguleringsplanarbeid med konsekvensutredning og igangsetting av forhandlinger om utbyggingsavtale for Lervik industriområde - og der har Kvina Energy Park (KEP) planer om en storskala hydrogenfabrikk.

Kvina Energy Park har Hydrogenpro på investeringssiden, og de er allerede i dialog med finansiell partner for anlegget.

Nordnorsk debatt: Ikke alle er like fornøyd med hydrogen-satsingen i Berlevåg, og Benn Larsen, styremedlem i Motvind Nord-Vuostebiegga Davvin/Motvind er en av dem. Han mener blant annet at Varanger Kraft engasjerer seg i et risikofylt industriprosjekt med strømkundenes penger, og at Øst-Finnmark regionråd er for lite kritiske i møte med storkapitalen.

Les våre saker om hydrogensatsingen i Berlevåg her:

Suksessfaktorene for hydrogen- og ammoniakkproduksjon i Berlevåg

og her:

Storfint besøk i hovedstaden: — Vi er her fordi det er viktig

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Biler man ikke skal kjøre i proptech-tidsalderens hovedstad

Torbjørn Leidal, European Resource Hub

— Bærekraft er konkurransekraft

Axel Christian Klafstad, GreenH
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.