Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Nyheter
HYON_Sandnessjøen Foto: Gen2 Energy

 

Gen2 Energy, Hyon og Asco vil etablere Green Arctic HyHub i Nordland

De tre selskapene har nå søkt om Enova-støtte, og planen er å produsere hydrogen i Mosjøen, for så å tilby bunkring til skips- og godstrafikk i Mosjøen og Sandnessjøen.

Selv om den norske maritime industrien er blant de beste i verden, er det fortsatt nok å ta tak i. Målet er derfor å halvere utslippene innen 2030 og nå nullstille utslippene innen 2050.

Skal dette målet nås må man i følge pressemeldingen fra de tre selskapene Gen2 Energy, Hyon og Asco løse to utfordringer:

Kunne produsere et lavkarbondrivstoff til en konkurransedyktig pris, og ikke minst utvikle effektive bunkringsløsninger for skipstrafikken.

Og det er altså dette de tre selskapene hevder at de kan klare.

Hydrogenhub i Nordland

De tre selskapene skal altså samarbeide om å produsere komprimert grønt hydrogen i stor skala, slik at det blir konkurransedyktig, og vil så gjøre det tilgjengelig for skipstrafikken i Nordland.

Det siste skal de gjøre gjennom å tilby bunkring fra havnene i både Mosjøen og Sandnessjøen, og la kundene velge om de vil fylle hydrogen eller bytte kontainere med drivstoff ombord på fartøyer.

Såkalt kontainer-swapping skal også benyttes på prosjektet i Rørvik:

Har kunnskapen som skal til

— Vi er glade for å samarbeide med Asco og Hyon, to svært erfarne maritime drivstoff- og hydrogenbunkringsselskaper, sier Jonas Meyer - adm. dir i Gen2 Energy. Sammen har vi dermed det som skal til for å tilby en skalerbar og konkurransedyktig bunkringsløsning for hydrogen, og det vet vi er attraktivt for maritime sektoren i Sandnessjøen, sier han.

G2E skal etablere et produksjonsanlegg for komprimert hydrogen på industriområdet Nesbruket i Vefsn kommune og målet er å produsere 15.250 tonn grønt hydrogen i året. Sammen med sine leverandører skal de også utvikle kontainere (20-40 fot) som kan holde hydrogen ved 350 bar, og som er spesialdesignet for å oppbevare drivstoff til maritimt bruk.

Skal lage grønt hydrogen av søppelberg

Hyon sørger for rask påfylling

Jo større skip, jo større tanker. Dette er det grunnleggende utgangspunktet som forklarer hvorfor rask påfylling er så avgjørende for den maritime industrien.

Hyon har derfor spesialisert på å levere raske og sikre drivstoffløsninger for hydrogen til skip, og utvikler nå en drivstoffløsning for store fartøy som gjør det mulig å fylle drivstofftanker med 1000 kg hydrogen på 30 minutter, noe som er langt raskere enn dagens løsninger (<80 kg på 30 min).

Svensker og finner lanserer Nordic Hydrogen Route

— Dette prosjektet har en skala som gjør det mulig å levere hydrogen til konkurransedyktige priser i den maritime sektor, sier Jørn Kristian Lindtvedt - adm. dir i HYON. Dette er dermed et prosjekt som både vil ha lokal og global betydning, og det er vi stolte over å være med på, sier han.

Det er Asco som skal etablere prosesser og infrastruktur, inkludert kraner, kaier og varehus, for sikker lagring og bytte av containere.

— Green Arctic HyHub passer perfekt inn i vår strategi for videre vekst og investeringer i nye forretningsområder, men også når det gjelder å bidra til at samfunnet når sine klimamål, sier Ståle Edvardsen - sjef for strategi- og forretningsutvikling i Asco.

Greenstat og Everfuel vil etablere Hydrogen-hub i Kristiansand

Brukerne kommer

Det er allerede inngått intensjonavtaler med 8 maritime brukere, så at skipsindustrien er interessert i fyllestasjoner med grønt hydrogen bekymrer ikke de tre samarbeidspartnerne. Det er også signert flere intensjonsavtaler for brukere til lands, fra lokale og regionale selskaper innen transport og industri.

— Vår sterke kombinasjon av maritime og landbaserte hydrogenkunder sørger for økt effektivitet, større mengder produsert hydrogen, samt  lavere kostnader for sluttbrukeren, avslutter Jonas Meyer - adm. dir i Gen2 Energy.

— Seeing is believing, sier en stolt Jon André Løkke på Nels nye fabrikk

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24