Gen2 Energy, Hyon og Asco vil etablere Green Arctic HyHub i Nordland
De tre selskapene har nå søkt om Enova-støtte, og planen er å produsere hydrogen i Mosjøen, for så å tilby bunkring til skips- og godstrafikk i Mosjøen og Sandnessjøen.
Selv om den norske maritime industrien er blant de beste i verden, er det fortsatt nok å ta tak i. Målet er derfor å halvere utslippene innen 2030 og nå nullstille utslippene innen 2050.
Skal dette målet nås må man i følge pressemeldingen fra de tre selskapene Gen2 Energy, Hyon og Asco løse to utfordringer:
Kunne produsere et lavkarbondrivstoff til en konkurransedyktig pris, og ikke minst utvikle effektive bunkringsløsninger for skipstrafikken.
Og det er altså dette de tre selskapene hevder at de kan klare.
Hydrogenhub i Nordland
De tre selskapene skal altså samarbeide om å produsere komprimert grønt hydrogen i stor skala, slik at det blir konkurransedyktig, og vil så gjøre det tilgjengelig for skipstrafikken i Nordland.
Det siste skal de gjøre gjennom å tilby bunkring fra havnene i både Mosjøen og Sandnessjøen, og la kundene velge om de vil fylle hydrogen eller bytte kontainere med drivstoff ombord på fartøyer.
Såkalt kontainer-swapping skal også benyttes på prosjektet i Rørvik:
Slik skal NTE Energi og H2 Marine gjøre maritimt hydrogen konkurransedyktig
Har kunnskapen som skal til
— Vi er glade for å samarbeide med Asco og Hyon, to svært erfarne maritime drivstoff- og hydrogenbunkringsselskaper, sier Jonas Meyer - adm. dir i Gen2 Energy. Sammen har vi dermed det som skal til for å tilby en skalerbar og konkurransedyktig bunkringsløsning for hydrogen, og det vet vi er attraktivt for maritime sektoren i Sandnessjøen, sier han.
G2E skal etablere et produksjonsanlegg for komprimert hydrogen på industriområdet Nesbruket i Vefsn kommune og målet er å produsere 15.250 tonn grønt hydrogen i året. Sammen med sine leverandører skal de også utvikle kontainere (20-40 fot) som kan holde hydrogen ved 350 bar, og som er spesialdesignet for å oppbevare drivstoff til maritimt bruk.
Hyon sørger for rask påfylling
Jo større skip, jo større tanker. Dette er det grunnleggende utgangspunktet som forklarer hvorfor rask påfylling er så avgjørende for den maritime industrien.
Hyon har derfor spesialisert på å levere raske og sikre drivstoffløsninger for hydrogen til skip, og utvikler nå en drivstoffløsning for store fartøy som gjør det mulig å fylle drivstofftanker med 1000 kg hydrogen på 30 minutter, noe som er langt raskere enn dagens løsninger (<80 kg på 30 min).
— Dette prosjektet har en skala som gjør det mulig å levere hydrogen til konkurransedyktige priser i den maritime sektor, sier Jørn Kristian Lindtvedt - adm. dir i HYON. Dette er dermed et prosjekt som både vil ha lokal og global betydning, og det er vi stolte over å være med på, sier han.
Det er Asco som skal etablere prosesser og infrastruktur, inkludert kraner, kaier og varehus, for sikker lagring og bytte av containere.
— Green Arctic HyHub passer perfekt inn i vår strategi for videre vekst og investeringer i nye forretningsområder, men også når det gjelder å bidra til at samfunnet når sine klimamål, sier Ståle Edvardsen - sjef for strategi- og forretningsutvikling i Asco.
Greenstat og Everfuel vil etablere Hydrogen-hub i Kristiansand
Brukerne kommer
Det er allerede inngått intensjonavtaler med 8 maritime brukere, så at skipsindustrien er interessert i fyllestasjoner med grønt hydrogen bekymrer ikke de tre samarbeidspartnerne. Det er også signert flere intensjonsavtaler for brukere til lands, fra lokale og regionale selskaper innen transport og industri.
— Vår sterke kombinasjon av maritime og landbaserte hydrogenkunder sørger for økt effektivitet, større mengder produsert hydrogen, samt lavere kostnader for sluttbrukeren, avslutter Jonas Meyer - adm. dir i Gen2 Energy.
— Seeing is believing, sier en stolt Jon André Løkke på Nels nye fabrikk
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!