Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Maritimt
HAV-gruppens Hydrogen H2 System. Foto: HAV Group ASA

HAV Groups hydrogenbaserte kystruteskip rykker stadig nærmere

Nå har også DNV gitt en foreløpig godkjenning av selskapets hydrogenbaserte energisystem.

Systemet er basert på lagring av flytende hydrogen og brenselceller, og er en del av FreeCO2ast-prosjektet. I dette prosjektet utvikles for tiden et høykapasitets hydrogenbasert energisystem for konvertering på kystruteskip som tilhører det norske rederiet Havila Kystruten.

Merk deg at dette er den andre foreløpige godkjenningen prosjektet har fått: Allerede den 6. mai kom nemlig nyheten om  Sjøfartsdirektoratets godkjennelse:

Men denne foreløpige godkjenningen fra DNV – basert på DNVs brede kompetanse og erfaring med hydrogenprosjekter – kan altså HAV Group ASA trygt gå videre til den siste designfasen. Selskapet har dermed tatt nok ett viktig skritt i kommersialisering av hydrogensystemet, noe som også er bra for avkarboniseringen av skipsfarten.

Helt avgjørende for avkarboniseringen

Ivar Håberg fra DNV Maritime. Foto: Marianne Wennesland

Grønt hydrogen kan spille en viktig rolle i avkarboniseringen av shippingsektoren – både i fremstillingen av syntetisk drivstoff og ved direkte bruk som skipsdrivstoff. De unike egenskapene til hydrogen gjør imidlertid at det er krevende å jobbe med som drivstoff. Manglende forskrifter innebærer også at selskaper som ønsker å lansere hydrogenbasert systemer, må følge IMOs retningslinjer for alternativt design (MSC.1 / rundskriv 1455). I likhet med andre typer drivstoff under utvikling gjelder strenge sikkerhetskrav for bruk av hydrogen.

— Godkjenningsprosessen for alternativt design brukes for nye skipsdesign som ikke kan godkjennes ved hjelp av de nåværende forskriftene. Den endelige godkjenningen blir gitt av flaggstaten. I DNV er vi svært stolte av at HAV Group ASA valgte oss som samarbeidspartner for tredjepartssertifisering i forbindelse med godkjenningen av alternativt design, sier Ivar Håberg, godkjenningsansvarlig i avdelingen for skipsklassifikasjon i DNV Maritime.

— En CO2-avgift som svir er helt avgjørende, sier Yara-sjef

— Gjennomgangene våre viser at det foreløpige designet samsvarer med målet og funksjonskravene i IGF-reglene (IMO Internationale sikkerhetsregler for skip som bruker gass eller annet drivstoff med lavt flammepunkt). Dermed har HAV Group ASA vist at konseptet deres oppfyller grunnkriteriene for trygg og pålitelig drift med hydrogen som drivstoff på skip. Det har vært en glede å samarbeide med HAV Group ASA, og vi ser frem til å følge utviklingen frem mot det ferdige produktet, sier Håberg.

Vil frakte flytende hydrogen i nytt og revolusjonerende tankskip

Utfordrende

Gunnar Larsen, CEO HAV Group. Foto: Siv-Elin Nærø

— Det er en svært kompleks og utfordrende oppgave å få et hydrogenbasert energisystem til å fungere, så vi er svært stolte av å ha kommet dit vi er i dag, sier Gunnar Larsen, administrerende direktør i HAV Group ASA.

— Dette er resultatet av fire års samarbeid med interne og eksterne partnere i FreeCo2ast-prosjektet, med svært god støtte fra ekspertene i DNV. Rådene deres har vært en forutsetning for å kunne navigere gjennom prosessen for alternativt design.

I et separat prosjekt har ekspertkonsulenter i DNV Maritime Advisory støttet HAV Group ASA i forbindelse med fareidentifikasjon (HAZID-studie) og kvantitativ risikoanalyse for alle aspekter ved det hydrogenbaserte drivstoffsystemet deres. Dette omfatter blant annet bunkring, drivstofftank, systemet for drivstofftilførsel og andre hjelpesystemer knyttet til hydrogensystemet ombord.

Kilde: Pressemelding.

Nå har Edda Wind hele 9 hydrogenskip under bygging

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24