EU vil forby biler på fossilt drivstoff fra 2035
— Det er gode nyheter for oss som har både el- og hydrogenbiler, sier Espen Olsen – informasjonssjef hos Toyota Norge.
Skal EU nå målet om å kutte klimagassutslippene med minst 55% innen 2030 (sammenliknet med 1990), må det tas store grep innen både energi, industri og transportsektoren. Og i går strammet virkelig lovgiverne i Europaparlamentet til.
I en avgjørende avstemming støttet de nemlig EU-kommisjonens forslag om å kreve 100% reduksjon i CO2-utslipp fra nye biler innen 2035.
Vedtaket innebærer i praksis et forbud mot fossildrevne kjøretøy i EU fra og med 1/1-2035. Det betyr dermed kroken på døra for både bensinbiler og dieselbiler, samt hybridbiler basert på en av de to teknologiene.
Nå skal det sies at loven fortsatt ikke er endelig vedtatt. Europaparlamentet standpunkt vil imidlertid danne grunnlag for forhandlingene med de ulike EU-landene.
Storfint besøk i hovedstaden: — Vi er her fordi det er viktig
Hvorfor forbud?
Biler står i dag for 12% av det samlede CO2-utslippet til EUs 27 medlemsland, mens transportsektoren som helhet står for rundt 25% av utslippene.
Som nevnt er derfor det kommende forbudet et viktig grep for å nå klimamålene innen 2030, gjennom å tvinge bilprodusentene til å prioritere produksjonen av fossilfrie biler.
Dette var vi forberedt på, sier Toyota Norge
— Denne EU-avgjørelsen er helt i tråd med det vi i Toyota tidligere har kommunisert, om at vi kun skal selge nullutslippsbiler i Europa innen 2035, sier Espen Olsen - informasjonssjef i Toyota Norge. For oss betyr det et forsterket fokus på både rene batterielektriske biler og brenselcelledrevne hydrogenbiler fremover, sier han.
— Nå gjelder jo EU-parlamentets vedtak personbiler, men Toyota stopper ikke ved fossilfrie personbiler. Dette innebærer at produktutvalget vil endres fremover ved det kommer større kjøretøyer som går på el og hydrogen. Dette er forøvrig noe som kan gå raskere enn mange tror, sier Olsen. Grunnen er at Norge anses som et prioritert marked, og derfor ofte får tilgang til produktene raskere enn størrelsen vår skulle tilsi.
EU bruker både pisk og gulrot
EU-parlamentets vedtak baner altså veien for et forbud, men grepet må også ses i sammenheng med andre EU-tiltak som skal fremskynde det grønne skiftet.
Et praktisk eksempel er at de stiller krav til at medlemslandene investerer i billadere og annen infrastruktur, samtidig som de også gir økonomisk støtte slik at det skal bli både enklere og billigere å velge miljøvennlig.
— Å kjøpe og kjøre nullutslippsbiler skal bli billigere for forbrukerne, sa Jan Huitema, parlamentets hovedforhandler i følge Reuters.
— Det er vi enige i, istemmer Olsen fra Toyota Norge. Og vi ser som sagt på hydrogen som en viktig del av løsningen her. Når utvalget av kjøretøy øker samtidig som infrastrukturen begynner å komme på plass vil stadig flere brukere merke seg fordelene med rask fylletid og lang rekkevidde, avslutter han.
Knallhard kamp i kulissene
Volvo er blant dem som allerede har bekreftet at de ikke vil produsere forbrenningsmotorer etter 2030. Mens andre aktører har sagt at de vil slutte å selge biler med forbrenningsmotorer i Europa innen fristen, samtidig som de forbeholder seg retten til å selge til andre markeder.
Ser vi avstemmingsresultatet fra Europaparlamentet var det 339 som stemte for forbudet, mens 249 var mot, og 24 representanter avsto fra å stemme. Og i følge Reuters er det liten tvil om at det her har pågått en knallhard kamp i kulissene.
De viser blant annet til at den tyske bilforeningen VDA har lobbet intenst for å avvise 2035-målet, fordi de mener at det straffer alternative lavkarbondrivstoff og at ladeinfrastrukturen fortsatt ikke er på plass.
— Ingen bør være overrasket over vårt standpunkt. Vårt oppdrag er å utvikle de beste løsningene med alle involverte, sier en VDA-talsperson til Reuters.
NYHET: Skal rulle ut nordiske hydrogenstasjoner med kapasitet på 100.000 kjøretøy
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!