Slik kan maritim sektor kutte opptil 800.000 tonn CO2
En ny studie fra Siemens Energy og Bellona viser at grønne ferger er nøkkelen til å håndtere avkarboniseringen av maritim sektor.
I følge Siemens Energy og Bellonas nye Green Marine-studie er grønne ferger nøkkelen til å håndtere avkarboniseringen av maritim sektor – både når det gjelder å møte klimaendringer og nå netto null-mål.
Europa kan spare opptil 800 000 tonn CO2
Siemens Energy og Bellona mener funnene fra studien kan sette fart på elektriske ferger i Europa, og at dette vil innebære et sentralt vendepunkt i skipsfartssektorens evne til å nå netto null-målet.
Studien har tatt utgangspunkt i Italia, Storbritannia, Hellas og Tyskland, fire land som står for hele 35% av Europas fergeutslipp.
— Studien viser potensialet en grønn maritim sektor kan ha. I tillegg til å bidra til å nå netto null-målet satt av Parisavtalen, bidrar reduksjon av utslipp også til å forbedre luftkvaliteten, noe som er viktig for hele samfunnet, sier Paolo Menotti fra Siemens Energy SW Europe, og legger til:
— Oppgraderinger kan monteres på eksisterende skip når de er inne for vedlikehold, og nye skip kan lanseres med innebygd hybride elektriske løsninger. De ulike tekniske løsningene gjør det mer fleksibelt for industrien å gå over til en bærekraftig driftsmodell basert på skipets alder, og dette er helt avgjørende for å nå netto null-målet, sier han.
Bruker Norge som eksempel
Siden 81% av verdens 91.000 skip er små eller mellomstore, kan de relativt enkelt konverteres til elektrisk eller hybridelektrisk med dagens teknologi. Batterihybridløsninger for skip kan gi opptil 90 prosent reduksjon i drivstofforbruk og utslipp for fartøyer, noe som er til fordel for både miljøet og klimaet.
Ballard lanserer verdens første typegodkjente marine brenselcelle!
Norge er i dag den største fergenasjonen i Europa, med sine 180 ferger, og er allerede ledende på el- og hybridbilferger. Den første helelektriske bilfergen, Ampere ble satt i drift i Norge i 2015, og trekkes nok en gang frem som bevis på at løsningen er gjennomførbar i praksis. Bellona og Siemens Energy har forøvrig brukt Ampere som eksempel, og konkluderer med at mer enn 70 prosent av norske ferger ville ha økonomisk fordel av å bli erstattet av enten helelektriske (47 prosent) eller hybridelektriske (24 prosent) fartøy - siden dette er ferger som kjører korte ruter eller opererer i kystnære strøk.
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!