På Høvik går hydrogenpumpene for fullt — nå må de øke kapasiteten
Hynions hydrogenstasjon har nettopp hatt sin travleste måned noensinne.
— I juni ble det levert to og en halv gang mer hydrogen enn i juni i fjor og vi har nå 60 biltankinger per dag, skriver Ulf Hafseld fra Hynion i et ferskt innlegg på selskapets nettsider. Når vi ser på tallene har volumet doblet seg i første halvår sammenlignet med samme periode i fjor, forteller han.
Vi må ha flere stasjoner
Grunnen er naturligvis at stadig flere ser på hydrogenbiler som et godt alternativ til bensin og diesel, og i første halvår har det derfor kommet en rekke nye hydrogendrevne biler på veiene. Her passer det forøvrig å minne om studien til Juniper Research som spår 1 million hydrogenkjøretøyer innen 2027.
— Taxinæringen er blant de som ser på hydrogen som et godt alternativ, men for å få dette til å fungere optimalt må det etableres flere stasjoner. I tillegg må kapasiteten i hele forsyningskjeden økes, skriver Hafseld videre.
NYHET: Skal rulle ut nordiske hydrogenstasjoner med kapasitet på 100.000 kjøretøy
Må øke kapasiten for å dekke etterspørselen
— Selv om kompressorene jobber døgnet rundt, har vi i perioder ikke hatt nok kapasitet til å dekke etterspørselen. Dette er vi nå i ferd med å forbedre, skriver Hafseld.
Det betyr at det settes inn en ny kompressor på linje 1 i løpet av kort tid, samtidig som Hynion jobber videre med å oppgradere stasjonen.
— Vi har nå fått viktig læring om hva som skjer dersom innfasing av biler og tankingskapasitet kommer i utakt, og jobber hardt for å forbedre situasjonen. For en bruker oppfattes det naturlig nok som lite nyttig å ha en hydrogenbil dersom det ikke finnes et sted å tanke den, skriver Hafseld videre.
Håper støtteordninger kommer på plass
— Kostnadene som skal til for at stasjoner skal bygges i forkant av kjøretøyvolumene er relativt høye. Mange land (blant annet Danmark) har derfor innført støtteordninger til stasjonsbygging. Dessverre er ikke en slik ordning på plass i Norge for tiden, selv om Stortinget i revidert statsbudsjett uttaler at de ønsker det. Dette gjør at utviklingen av stasjonsnettverket går tregere enn det burde.
— Vi håper derfor at myndighetene nå kommer på banen og tar sin del av oppgaven, avslutter Hafseld.
Hynion vil etablere «Vannlinjen»: 10 hydrogenstasjoner fra Oslo til Kristiansand
Kilde: Hynion
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!