Nyheter Nyhet
Hos oss trenger du ikke å ha utallige apper på mobilen. Du betaler enkelt og greit med kort, sa Ulf Hafseld CEO i Hynion da vi besøkte stasjonen tidligere i år. Foto: Øyvind P

På Høvik går hydrogenpumpene for fullt — nå må de øke kapasiteten

Hynions hydrogenstasjon har nettopp hatt sin travleste måned noensinne.

— I juni ble det levert to og en halv gang mer hydrogen enn i juni i fjor og vi har nå 60 biltankinger per dag, skriver Ulf Hafseld fra Hynion i et ferskt innlegg på selskapets nettsider. Når vi ser på tallene har volumet doblet seg i første halvår sammenlignet med samme periode i fjor, forteller han.

Finnmark får hydrogenstasjoner i 2023!

Vi må ha flere stasjoner

Grunnen er naturligvis at stadig flere ser på hydrogenbiler som et godt alternativ til bensin og diesel, og i første halvår har det derfor kommet en rekke nye hydrogendrevne biler på veiene. Her passer det forøvrig å minne om studien til Juniper Research som spår 1 million hydrogenkjøretøyer innen 2027.

— Taxinæringen er blant de som ser på hydrogen som et godt alternativ, men for å få dette til å fungere optimalt må det etableres flere stasjoner. I tillegg må kapasiteten i hele forsyningskjeden økes, skriver Hafseld videre.

NYHET: Skal rulle ut nordiske hydrogenstasjoner med kapasitet på 100.000 kjøretøy

Må øke kapasiten for å dekke etterspørselen

— Selv om kompressorene jobber døgnet rundt, har vi i perioder ikke hatt nok kapasitet til å dekke etterspørselen. Dette er vi nå i ferd med å forbedre, skriver Hafseld.

Det betyr at det settes inn en ny kompressor på linje 1 i løpet av kort tid, samtidig som Hynion jobber videre med å oppgradere stasjonen. 

— Vi har nå fått viktig læring om hva som skjer dersom innfasing av biler og tankingskapasitet kommer i utakt, og jobber hardt for å forbedre situasjonen. For en bruker oppfattes det naturlig nok som lite nyttig å ha en hydrogenbil dersom det ikke finnes et sted å tanke den, skriver Hafseld videre.

Hynions hydrogenstasjon i Porsgrunn åpner snart

Håper støtteordninger kommer på plass

— Kostnadene som skal til for at stasjoner skal bygges i forkant av kjøretøyvolumene er relativt høye. Mange land (blant annet Danmark) har derfor innført støtteordninger til stasjonsbygging. Dessverre er ikke en slik ordning på plass i Norge for tiden, selv om Stortinget i revidert statsbudsjett uttaler at de ønsker det. Dette gjør at utviklingen av stasjonsnettverket går tregere enn det burde.

— Vi håper derfor at myndighetene nå kommer på banen og tar sin del av oppgaven, avslutter Hafseld.

Hynion vil etablere «Vannlinjen»: 10 hydrogenstasjoner fra Oslo til Kristiansand

Kilde: Hynion 

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Oslo og Akershus viser hvorfor bompenger er smart klimapolitikk

Ingvild Kilen Rørholt, Miljøstiftelsen ZERO
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.