Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Nyheter Nyheter
BMW iX5 Hydrogen kommer garantert til å friste mange når den kommer. Foto: BMW Group

Her er det vi vet om BMW iX5 Hydrogen – så langt

Selv om elbilene så langt dominerer i Norge er det flere spennende grønne alternativer på vei. Eller hva sier du om BMWs kommende hydrogenbil?

Mens det nesten daglig hagler inn pressemeldinger fra utlandet om nye varebiler, busser og tungtransport som skal gå på hydrogen, er det langt roligere når det gjelder personbiler.

Når man i tillegg vet at elbilene dominerer de norske registreringsstatistikkene, og det i skrivende stunde kun er to hydrogenbiler tilgjengelig på det norske personbilmarket (det vil si Hyundai Nexo og Toyota Mirai) kan det være fristende å si at elbilene har vunnet.

Det kan imidlertid være en feilslutning. Det er fortsatt mange diesel- og bensinbiler som skal skiftes ut, og i tillegg er det flere grønne drivlinjer på vei. En av dem er BMW iX5 Hydrogen.

Testing av BMW iX5 Hydrogen i 2022

Den nesten ferdige produksjonsmodellen ble vist frem på Munich Motor Show (IAA) høsten 2021, og bygger på fjerde generasjons X5.

Selv om modellen fortsatt er under utvikling, ble det presisert at en liten serie skal bli sluppet i slutten av 2022, men da foreløpig kun som demonstrasjonsmodell- og til videre testing under ulike forhold.

LES OGSÅ: Hynion-sjef Ulf Hafseld har meldt seg som tester av nye BMW iX5 Hydrogen

Modellen er likefullt et godt eksempel at BMW fortsatt jobber aktivt med utviklingen av hydrogen brenselcelleteknologi som et alternativ til elbiler.

— Kombinasjonen av den høytytende brenselcellen og batteriet gjør drivsystemet i BMW iiX5 Hydrogen helt unikt, sa  Juergen Guldner, leder av BMW Group Hydrogen Fuel Cell Technology and Vehicle Projects.

Pressemeldingen presiserer at brenselcelleteknologien har potensiale til å bli en viktig pilar i BMW-gruppens drivlinjeportefølje for C02-fri mobilitet. De fremhever videre at bilen vil være spesielt aktuell for kunder som ikke har tilgang til hjemmelader der de bor, som ofte kjører lange avstander, eller som av andre grunner ønsker høy fleksibilitet.

BMW iX5 Hydrogen har et lekkert, men typisk BMW-interiør. Foto: BMW Group

 

Skal kjennes ut som en helt vanlig BMW

Rask fylling er en av Hydrogens store fordeler. Foto: BMW Group

Det vil si at fokuset ligger på dynamisk kjøredynamikk og langdistanseegenskaper.

BMW iX5 Hydrogen kombinerer brenselcelleteknologi med elmotoren fra femte generasjons BMW eDrive. Det innebærer at den bruker hydrogen som drivstoff  ved å gjøre det om til elektrisitet i en brenselcelle. I følge BMW gir dette en ren elektrisk effekt på 170 hk, med kun vanndamp som eneste utslipp. Totalt skal for øvrig motoren levere 275kW eller 374 hk.

Vekten er oppgitt til rundt 2.500 kilo, og den har en rekkevidde på 50 mil.

BMW har også jobbet med drivlinjen slik at den bedre skal takle høye hastigheter over lange avstander.

Hydrogenet som forsyner brenselcellen lagres i to 700 bars tanker laget av karbonforsterket plast, og rommer nesten 6 kilo hydrogen.

Foto: BMW Group

— Å fylle tanken skal ta mellom 3 og 4 minutter, noe som gjør det svært effektivt å bruke BMW iX5 Hydrogen over lange avstander, sier Guldner.

I pressemeldingen nevnes det også at fylleinfrastrukturen må forbedres, og at BMW-gruppen vil støtte aktiviteter som fremmer utviklingen av grønn hydrogen i Tyskland og Europa.

LES MER: Danske Everfuel bygger hydrogenstasjoner i Tyskland og Sverige

Video av hydrogenbilen ser du her:

Kilde: BMW Group og Top Electric SUV

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.