Her er det vi vet om BMW iX5 Hydrogen – så langt
Selv om elbilene så langt dominerer i Norge er det flere spennende grønne alternativer på vei. Eller hva sier du om BMWs kommende hydrogenbil?
Mens det nesten daglig hagler inn pressemeldinger fra utlandet om nye varebiler, busser og tungtransport som skal gå på hydrogen, er det langt roligere når det gjelder personbiler.
Når man i tillegg vet at elbilene dominerer de norske registreringsstatistikkene, og det i skrivende stunde kun er to hydrogenbiler tilgjengelig på det norske personbilmarket (det vil si Hyundai Nexo og Toyota Mirai) kan det være fristende å si at elbilene har vunnet.
Det kan imidlertid være en feilslutning. Det er fortsatt mange diesel- og bensinbiler som skal skiftes ut, og i tillegg er det flere grønne drivlinjer på vei. En av dem er BMW iX5 Hydrogen.
Testing av BMW iX5 Hydrogen i 2022
Den nesten ferdige produksjonsmodellen ble vist frem på Munich Motor Show (IAA) høsten 2021, og bygger på fjerde generasjons X5.
Selv om modellen fortsatt er under utvikling, ble det presisert at en liten serie skal bli sluppet i slutten av 2022, men da foreløpig kun som demonstrasjonsmodell- og til videre testing under ulike forhold.
LES OGSÅ: Hynion-sjef Ulf Hafseld har meldt seg som tester av nye BMW iX5 Hydrogen
Modellen er likefullt et godt eksempel at BMW fortsatt jobber aktivt med utviklingen av hydrogen brenselcelleteknologi som et alternativ til elbiler.
— Kombinasjonen av den høytytende brenselcellen og batteriet gjør drivsystemet i BMW iiX5 Hydrogen helt unikt, sa Juergen Guldner, leder av BMW Group Hydrogen Fuel Cell Technology and Vehicle Projects.
Pressemeldingen presiserer at brenselcelleteknologien har potensiale til å bli en viktig pilar i BMW-gruppens drivlinjeportefølje for C02-fri mobilitet. De fremhever videre at bilen vil være spesielt aktuell for kunder som ikke har tilgang til hjemmelader der de bor, som ofte kjører lange avstander, eller som av andre grunner ønsker høy fleksibilitet.
Skal kjennes ut som en helt vanlig BMW
Det vil si at fokuset ligger på dynamisk kjøredynamikk og langdistanseegenskaper.
BMW iX5 Hydrogen kombinerer brenselcelleteknologi med elmotoren fra femte generasjons BMW eDrive. Det innebærer at den bruker hydrogen som drivstoff ved å gjøre det om til elektrisitet i en brenselcelle. I følge BMW gir dette en ren elektrisk effekt på 170 hk, med kun vanndamp som eneste utslipp. Totalt skal for øvrig motoren levere 275kW eller 374 hk.
Vekten er oppgitt til rundt 2.500 kilo, og den har en rekkevidde på 50 mil.
BMW har også jobbet med drivlinjen slik at den bedre skal takle høye hastigheter over lange avstander.
Hydrogenet som forsyner brenselcellen lagres i to 700 bars tanker laget av karbonforsterket plast, og rommer nesten 6 kilo hydrogen.
— Å fylle tanken skal ta mellom 3 og 4 minutter, noe som gjør det svært effektivt å bruke BMW iX5 Hydrogen over lange avstander, sier Guldner.
I pressemeldingen nevnes det også at fylleinfrastrukturen må forbedres, og at BMW-gruppen vil støtte aktiviteter som fremmer utviklingen av grønn hydrogen i Tyskland og Europa.
LES MER: Danske Everfuel bygger hydrogenstasjoner i Tyskland og Sverige
Video av hydrogenbilen ser du her:
Kilde: BMW Group og Top Electric SUV
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!