Nyheter Tungtransport
Anlegget i Varanger. Foto: Norwegian Hydrogen

— Fyllestasjoner for hydrogen skal være på plass i Øst-Finnmark i løpet av 2023

Det bekrefter de to sjefene Jens Berge fra Norwegian Hydrogen og Christian Bue fra Varanger KraftHydrogen i en felles uttalelse.

Vi har tidligere hatt en lang prat med Christian Bue, daglig leder i Varanger KraftHydrogen, om deres hydrogen og ammoniakkproduksjon i Berlevåg, og allerede da presiserte Bue at det var viktig å kommersialisere anlegget. Men da trenger man naturligvis kunder, og en av våre mest leste saker dette året var de ivrige ordførerne fra Øst-Finnmark som besøkte hovedstaden for å be politikerne om å forstå at hydrogenet de produserer også må kunne brukes lokalt.

Og nå ser det ut til at de endelig blir hørt, riktignok av de private aktørene i første omgang.

Storfint besøk i hovedstaden: — Vi er her fordi det er viktig

Christian Bue - daglig leder i både Varanger KraftHydrogen og Green Ammonia Berlevåg AS.

Varanger KraftHydrogen AS og Norwegian Hydrogen AS samarbeider

— Vår ambisjon er at de første fyllestasjonene for hydrogen skal være på plass i Øst-Finnmark i løpet av 2023, sier altså Jens Berge fra Norwegian Hydrogen og Christian Bue fra Varanger KraftHydrogen. De håper både bedrifter, offentlig sektor og privatpersoner vil vurdere grønt hydrogen produsert i Berlevåg som en attraktiv løsning for å kutte utslipp. Er det kunder som ønsker hydrogen levert i container eller skip som trenger bunkringsløsning vil de også tilby det.

Når vi produserer hydrogenet lokalt må vi også kunne bruke det lokalt

Det er altså Finnmark som har Norges største fabrikk for produksjon av grønt hydrogen, og fabrikken som ligger i Berlevåg eies av Varanger KraftHydrogen – et datterselskap av Varanger Kraft.

— Samarbeidsavtalen går ut på at vi skal produsere hydrogen, og at Norwegian Hydrogen skal distribuere det videre og bygge en fylleinfrastruktur, sier Bue. Så skal vi sammen modne markedet og snakke med mulige kunder. Det er med andre ord et samarbeid vi har stor tro på sier, Bue.

Suksessfaktorene for hydrogen- og ammoniakkproduksjon i Berlevåg

Satser tungt i Finnmark

Jens Berge, CEO i Norwegian Hydrogen

— At det allerede produseres hydrogen i Finnmark er unikt og en grunn i seg selv til å satse, sier Berge. Vi opplever også at både kommuner og fylkeskommune er langt mer offensive her enn i andre deler av landet. I tillegg har vi selvfølgelig tro på at dette skal kunne bli bra butikk på sikt.

Berge avslører videre at de allerede har inngått avtale om leie av kontor i Berlevåg, og har opprettet et eget selskap, Arctic Hydrogen AS, med ansvar for arktiske områder. I første omgang vil dette bli bemannet på deltid med folk fra selskapets andre kontorer, men dette er midlertidig.

— Så snart vi kommer i gang med bygging av infrastruktur ønsker vi oss lokalt ansatte, forteller Berge.

100% utslippsfritt: Nå kan oppdrettsnæringen si farvel til dieselaggregat

Starter med 3-4 stasjoner for å lage en hydrogenkorridor

I første omgang ser de to selskapene for seg mellom 3 og 4 hydrogenstasjoner i Øst-Finnmark, og den ene blir naturligvis i Berlevåg siden fabrikken ligger der.

— Vi ønsker å opprette en «hydrogenkorridor» mellom Berlevåg og Kirkenes. Akkurat hvor stasjonene blir avhenger aller mest av hvor brukerne er, og skulle fylkeskommunen bestemme seg for hydrogenbuss mellom Vardø og Kirkenes vil Vardø være et naturlig sted, sier Berge.  Dersom en maskinentreprenør i Vadsø eller Vestre Jakobselv ønsker å gå for hydrogen vil også det bli en naturlig lokasjon. For slike kunder kan også mobile løsninger være aktuelt, for eksempel gjennom bytte av hydrogencontainere, sier han.

Selv om samarbeidet starter med 3 til 4 fyllestasjoner i Øst-Finnmark har de to partene enda større ambisjoner.

— Vi vil bygge ut infrastruktur i hele Finnmark, og Norwegian Hydrogen har også planer om å bygge ut produksjon og fyllestasjoner i resten av Norden sammen med andre partnere. I tillegg har vi god dialog med andre mulige brukere av hydrogen. Vi har stor tro på fremtiden for grønt hydrogen produsert i Berlevåg, sier Berge og Bue.

Leverer grønt hydrogen til Geirangerfjorden—to år før fristen

Grønt hydrogen = en utslippsfri energibærer

Biler, busser eller andre kjøretøy/fartøy som går på hydrogen slipper kun ut rent vann. Siden hydrogenet fra Berlevåg produseres av fornybar strøm er det utslippsfritt både i produksjon og bruk. Det gjør at de som velger å bytte ut bensin eller diesel med hydrogen kan kutte alle sine utslipp.

— I Finnmark har vi en unik mulighet til å skape en helhetlig verdikjede for nullutslipp fra hydrogen. Den muligheten må vi gripe, sier Berge og Bue.

NYHET: Skal rulle ut nordiske hydrogenstasjoner med kapasitet på 100.000 kjøretøy

Søker støtte fra Enova

Hydrogenproduksjonen i Berlevåg ble en realitet takket være solid EU-støtte.

Når det gjelder fylleinfrastrukturen forventer derfor  både Norwegian Hydrogen og Varanger KraftHydrogen at Enova vil stille opp. Da de første hurtigladerne skulle opp i Finnmark var Enova villige til å betale 100 % av investeringskostnaden, mens operatøren måtte ta ansvar for risiko knyttet til drift. En slik modell burde være mulig også for de første hydrogenstasjonene, mener de to.

— Finnmark er kanskje det fylket i Norge som har fått minst elbilsubsidier. Når det nå finnes en lokal nullutslippsløsning uten rekkeviddeangst eller ladeproblemer om vinteren forventer vi at Enova stiller opp slik at denne blir tilgjengelig, avslutter de to samarbeidspartnerne.

Banebrytende samarbeid: Tilfører hydrogen og dobler produktiviteten

 

Fra møtet med næringsminister Jan Christian Vestre i Ålesund fredag 27.mai, der CEO i Norwegian Hydrogen Jens Berge presenterte Norwegian Hydrogen, planene for Arctic Hydrogen AS og samarbeidet med Varanger Kraft Foto: Norwegian Hydrogen

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.