Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Hydrogenfolk

 

Tor Kristian Haldorsen, Norsk Hydrogenforum
Tor Kristian Haldorsen, Norsk Hydrogenforum

— Denne bilen er helt rå, så det er mulig jeg lar meg friste

Få med deg dagens spalte av Hydrogenfolk og bli bedre kjent med Tor Kristian Haldorsen fra Norsk Hydrogenforum.

Hva har vært det viktigste for hydrogenbransjen og din virksomhet det siste halvåret?

For oss i NHF-sekretariatet var det selvfølgelig stor stas å se at Stortinget i statsbudsjettet for 2023 bad regjeringen om å etablere en plan for differansekontrakter. Dette er noe NHF har jobbet intenst med over lang tid og fortsatt jobber med. Dessverre er vi ennå ikke over kneiken, for vi venter fremdeles på at regjeringen skal annonsere en ordning.

Alt i alt er vel «vente» det ordet som best kjennetegner de siste månedene:

Vi venter på at utredningen om hvordan staten kan bidra til å bygge opp en sammenhengende verdikjede for hydrogen skal ferdigstilles. Vi venter også spent på resultatet av mulighetsstudien på et eventuelt hydrogen-rør mellom Norge og Tyskland. Samtidig jobber vi hardt for å få gjennomslag for en mer ambisiøs hydrogensatsing på en rekke områder, som for eksempel jernbane og landtransport.

Vi venter derimot ikke på EU, for der skjer det ting! Nå som EU har løsnet på statsstøtteregelverket, er det ingenting som hindrer oss i å utnytte dette til det fulle og støtte oppskalering av hydrogenteknologi, slik for eksempel Frankrike allerede har gjort for elektrolysører.

Og hva tror du blir det viktigste for dere det neste halvåret?

Derom hersker det ingen tvil – regjeringen må annonsere at de vil innføre differansekontrakter og innføre dem så fort som mulig. Dette vil gi forutsigbarhet for de mange prosjektene som nå skal gå fra plan til investeringsbeslutning.

Så gleder vi oss selvfølgelig masse til Hydrogenkonferansen 1. juni! Forhåpentligvis røper Olje- og energiminister Terje Aasland mer om regjeringens planer for å bidra til etableringen av en verdikjede for hydrogen der produksjon, distribusjon og bruk utvikles parallelt.

Hvordan reiser du til og fra jobb?

Som regel med tog og buss, eventuelt med sykkel når jeg ikke skal så langt. Bil eier jeg ikke, men det er mulig jeg blir fristet når BMWs iX5 Hydrogen kommer på det norske markedet. Jeg fikk tatt en titt på den under et delegasjonsbesøk i München i januar, og den er helt rå!

En utfordring er ellers de mange flyturene jeg årlig må ta både i jobbsammenheng og privat for å treffe familien på Vestlandet. For å bedre litt på klimasamvittigheten har jeg siden 2016 finansiert solenergiprosjekter i Afrika, Asia og Sør-Amerika tilsvarende utslippene til en gjennomsnittsnordmann – altså ca. 10-11 tonn CO2 årlig.

Du blir utpekt til Enova-sjef for en dag: Hvilket område, felt eller bransje vil du tildele Enova-midler?

I tillegg til å innføre et system for differansekontrakter, mener du? Da ville jeg innført en konkurransebasert støtteordning for de første hydrogenstasjonene og de 500 første hydrogenlastebilene i Norge. Enova kan i dag yte støtte til anskaffelse av hydrogenkjøretøy over 3.500 tonn, men ordningen er for dårlig (40% av merkostnad) og gir dermed ingen effekt i den tidlige utviklingsfasen vi nå er inne i. Fortsatt er bruken av hydrogenlastebiler dyrere enn det fossile alternativet, og det er derfor avgjørende at hydrogenlastebilene unngår avgifter både ved kjøp og bruk.

NHF sitt forslag er derfor å la seg inspirere av Tyskland sin støtteordning, som gir 80% finansiering av investeringskostnaden for hydrogenstasjoner og 80% av merkostnaden av hydrogenlastebiler ut 2026.

Hvordan ser din drømmehelg ut?

Den tilbringer jeg sammen med min samboer Karoline på en sykkel i Berlin, til lyden av Trettmann og KitschKrieg. Aoah! Gringo ist sauer!

TRYKK FOR Å SE FLERE DELTAGERE I HYDROGENFOLK!

 

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24