Hydrogenfolk

 

Lars Andresen, HYBIL - Norsk hydrogenbil forening
Lars Andresen, HYBIL – Norsk hydrogenbil forening

— Hynion har egenhendig holdt majoriteten av hydrogenbilene i Norge med drivstoff

At de har stått fjellstøtt i denne lange fødselen for hydrogenelektrisk mobilitet er intet mindre en imponerende, sier Lars Andresen fra HYBIL i dagens Hydrogenfolk.

#1. 2023 er historie: Hva var høydepunktet for dere det siste halvåret?

Å komme ordentlig i gang med arbeidet med å få satt den hydrogenelektriske bilen på kartet – en elbil som er kraftig undervurdert og som har sin helt klare plass i det grønne skiftet. I løpet av høsten tok HYBIL sats for våre medlemmer og arbeidet for FCEV blant annet med en helt ny podkast.

Vi ønsker å jobbe aktiv med å fremme hydrogenelektrisk mobilitet fordi menneskeheten rett og slett ikke har råd til at vi ikke tar i bruk alle tilgjengelige verktøy i kampen mot klimaendringene. Teknologien har vært klar lenge og den er bare å skalere opp, så vil også fallende kostnader gi lavere pris, noe som igjen vil gi økt etterspørsel.

Svært mange av våre medlemmer sier at de ikke ønsker å bytte bort sin hydrogenbil fordi den rett og slett er den beste elbilen de har kjørt. Vi skal jobbe for at flere vil få muligheten til den samme nytten og gleden.

#2. Hvilken person eller selskap imponerte deg mest i løpet av 2023?

Hynion AS som egenhendig har holdt majoriteten av hydrogenbilene i Norge med drivstoff til tross for vanskelige tider.

Det er flere i dette selskapet som har vært i bransjen i 20 år og som virkelig kan kalles pioneerer. Det at de står fjellstøtt i denne lange fødselen for hydrogenelektrisk mobilitet er intet mindre en imponerende.

Hva skjer med Hynion i Norge?

#3. Hva spiste du og din familie på julaften?

Her i huset ble det tradisjonsrik julemiddag med ribbe, svor, pølser, surkål og medisterkaker akkompagnert av riskrem og multekrem til dessert.

Den menyen sikret at julefreden senket seg også i år.

#4. Tok du helt fri eller måtte du jobbe i romjulen?

Det blir mye tid til familien som vanlig i julen, men for oss som har dette lille H2-atomet innenfor huden så blir det nok litt tid til forberedelser til det kommende året mellom alle selskapelighetene.

Kjøp og samarbeid mellom Vireon og Westgass

#5. Nytt år - nye muligheter:

Hva blir det viktigste for deg/ditt selskap i første halvdel av 2024?

HYBIL ønsker å bli enda mer synlig. Ikke bare for våre medlemmer, men også for alle de som har et hjerte for og eller en interesse i H2 og FCEVs.

Så er målet vårt å lage en ordentlig god podkast som engasjerer dem som vil høre den, samtidig som den skal ta pulsen på utviklingen innen hydrogenelektrisk mobilitet.

#6. Du blir utpekt til Enova-sjef for en dag:

Hvilket område, felt eller bransje vil du tildele Enova-midler?

Det må bli å gjøre som i Sverige: Bevilge statlig støtte på minst 70% til utbygging av et fyllestasjonsnett for H2 i Norge,  der både tungbiler og busser kan fylle i tillegg til de personbilene som enten tilhører en flåte eller som er privateid.

Dernest ville jeg ha bedt politikerne om tillatelse til å innvilge støtte til differansekontrakter for hydrogenbransjen.

TRYKK FOR Å SE FLERE DELTAGERE I HYDROGENFOLK!

 

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

— Løsningen for Oslos kollektivtrafikk er ikke diesel

Oddvar Røyset, Norsk Hydrogenbilforening

Kulda rår, hydrogenbussen går

Axel Klafstad, GreenH
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.