Hydrogenfolk Maritimt
I dagens sommerspalte av Hydrogenfolk møter du Tomas Fiksdal. Foto: Privat

#Sommerspalte 2023:

— Det har skjedd utrolig mye spennende så langt i 2023

Og det fortsetter til høsten, da håper vi å fatte flere investeringsbeslutninger, sier Tomas Fiksdal fra Greenstat og H2 Marine.

 

#1. Vi er nå halvveis i 2023: Hvis du skal trekke frem minst ett høydepunkt så langt: Hva har vært det viktigste for din virksomhet det siste halvåret?

For H2 Marine har det skjedd mye spennende så langt i 2023. Det er spesielt 2 høydepunkt jeg vil nevne.

For det første har vi, sammen med våre partnere i NTE,  ferdigstilt designet og satt i bestilling alt utstyret til Pilot-E anlegget i Rørvik. Dette er et pilotanlegg for lokalproduksjon, lagring og bunkring av komprimert, grønt hydrogen. Hydrogenet skal benyttes som utslippsfritt drivstoff til den hydrogenelektriske arbeidsbåten som Moen Marin har designet for Salmar, og som bygges hos Moen Verft.

— Hydrogenbåten er i rute!

Det andre høydepunktet har vært arbeidet med utviklingen av Hydrogenknutepunkt Rørvik, hvor vi også har et 50/50 eierskap sammen med NTE. Her har vi i vinter valgt foretrukken leverandør av en totalleveranse av hydrogenproduksjonsanlegget og også leverandør av byggdelen av prosjektet.

Vi gjennomfører for tiden en samspillsfase med alle aktører for å utarbeide et best mulig underlag til en investeringsbeslutning.

Gode nyheter for hydrogenfabrikken i Rørvik

Også i Greenstat er det veldig mye spennende som skjer. Et høydepunkt var oppstarten av hydrogenproduksjon på Stord, 31. mai.

Som største eier i H2 Marine og Glomfjord Hydrogen er Greenstat involverte i Hydrogenknutepunktene i Rørvik og Glomfjord, i tillegg til Hydrogenknutepunkt Agder. Utviklingen av disse knutepunktene har i seg selv vært et høydepunkt så langt i 2023.

For min del, har jeg arbeidet mest med å bidra på den tekniske siden til utvikling av Hydrogenknutepunkt Glomfjord. Også der har vi hatt en fin utvikling i samspillfasen med de forskjellig involverte aktørene.

#2. Sommerferien går fort. Hva ser du mest frem til det neste halvåret?

Det blir spennende med idriftsettelse av Pilot-E anlegget til høsten. Jeg ser også frem til å bidra med å ferdigstille beslutningsunderlagene for investeringsbeslutning av Hydrogenknutepunktene.

Jeg håper og tror at vi også treffer investeringsbeslutning for lokalproduksjon- og bunkring av komprimert, grønt hydrogen i Grønn Plattform prosjektet «ZeroKyst», som H2 Marine også er en stor aktør i.

#3. Det har vært mye snakk om differansekontrakter, og det meste tyder på at vi nærmer oss en avklaring denne høsten - med virkning fra 2024. Hva vil det eventuelt si for din virksomhet, og er det andre tiltak du ønsker å trekke frem?

Differansekontrakter anser vi som et veldig godt, hensiktsmessig og ønsket virkemiddel. Vi ser at alle aktører innenfor hele hydrogenverdikjeden, fra hydrogenprodusenter til sluttbrukere, argumenterer for en slik ordning. Jeg håper og tror at myndighetene snarlig vil sørge for innføringen av differansekontrakter.

Advarer: Hydrogen blir for dyrt uten differansekontrakter

­Greenstat er opptatt av at det må etableres virkemidler som treffer grønn hydrogenproduksjon, da dette vil være volumene som vil åpne opp hydrogen markedet.

Når det gjelder virkemidler og støtteordninger generelt, tenker jeg det er viktig at myndighetene forstår at det er nødvendig å videreføre gode ordninger for å sikre at vi i Norge klarer å etablere en grønn næring -hvor hydrogen er en av flere gode løsninger-, og ikke sakker akterut i forhold til resten av Europa og USA.

For eksempel er det jo en bred enighet i Norge om at utslippene skal ned innen alle segmenter, men samtidig ser vi at bruken av fossilt drivstoff fremdeles går opp innen maritim sektor.

Da er det uheldig at insitamentene/støtteordningene for rederne innen Sjømat har blitt redusert i det siste. Her må virkemiddelapparatet komme på banen igjen og enten revitalisere fungerende ordninger eller presentere nye ordninger, som er minst like gode som de tidligere ordningene.

#4. I fjor var det høye strømpriser, i år har vi lav kronekurs. Har det påvirket dere så langt?

Selv om vi i både Pilot-E og «ZeroKyst» har fokus på å benytte hovedsakelig norske leverandører, merker vi de kostnadsdrivende effektene av den lave kronekursen, da også de norske leverandørene er avhengige av innkjøp av utenlandske komponenter, eventuelt delvis produserer sine produkter i utlandet.

Da vi i 2020/21 lagde budsjetter for Pilot-E og «Zerokyst», kalkulerte vi med valutakurser som den gang da var konservative, men dog ikke med kurser som tilsvarer dagens realiteter.

#5. Sommerferien nærmer seg, og med tidenes svakeste kronekurs blir utenlandsferien dyr. Hvor tilbringer du årets sommerferie?

Vi er heldige og bor rett utenfor Bergen med direkte tilgang til sjøen, så en stor del av sommeren tilbringer vi hjemme med aktiviteter som padling, seiling og fiske.

Vi satser også på noen fine fjellturer med vår irske setter «Bowie» og avslutter med en liten uke i Hellas sammen med vår to nesten voksne barn, som heldigvis fremdeles synes det er kjekt å reise med mamma og pappa.

#6. Hvis du får kollegaer på besøk i sommer: Hva vil stå på menyen?

Som nevnt bor vi ved sjøen, så da blir nok menyen enkel med nykokte krabber og noe forfriskende å drikke!

Trykk her for å se alle deltagerne i vår #Sommerspalte 2023

PS: Også fjorårets sommerspalte var populær, du finner alle deltagerne fra 2022 her!

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24

Røde tall gir ikke omstilling

Knut Granlund, Enova

Stortinget må ta hydrogenansvar

Ingebjørg T. Wilhelmsen, Norsk Hydrogenforum
Ada Martine Jakobsen, Maritime CleanTech
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.