Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Hydrogenfolk Tungtransport
Jan Carsten Gjerløw fra Evig Grønn AS. Foto: Privat

#Sommerspalte 2023:

— Nå ser jeg frem til å lande avtalen med en lastebilprodusent

Det er en del av H2 Truck prosjektet, og vil gi tilgang på et stort antall hydrogenlastebiler fra 2025, sier Jan Carsten Gjerløw.

#1. Vi er nå halvveis i 2023: Hvis du skal trekke frem minst ett høydepunkt så langt: Hva har vært det viktigste for din virksomhet det siste halvåret?

Dette halvåret har jeg fått prøvekjøre to ulike hydrogenlastebiler – én med brenselcelle og én med forbrenningsmotor. Det var morsomt, og det viser at hydrogenlastebilene nå er på vei ut i markedet.

Etter å ha jobbet med H2 Truck prosjektet i snart fire år er det godt å se at vi nå kan få tilgang til lastebilene her i Norge.

Et annet høydepunkt var Hydrogenkonferansen som NHF arrangerte 1. juni med nærmere 300 deltakere. Mange interessante presentasjoner og stort engasjement og et godt tegn på at bransjen er i vekst.

I H2 Truck hadde vi et «stormøte» om hydrogen til tungtransport i Oslo Rådhus i juni med 90 deltakere, også det vil jeg si var et høydepunkt.

#2. Sommerferien går fort. Hva ser du mest frem til det neste halvåret?

Jeg tror det blir et spennende halvår for hydrogenbransjen.

Mest av alt ser jeg fram til å få landet en avtale med en lastebilprodusent som en del av H2 Truck prosjektet. Den vil innebære tilgang på et stort antall hydrogenlastebiler fra 2025.

Det vil etter min mening være en viktig for å akselerere satsingen på hydrogen til tungtransport, og for at vi skal kunne nå klimamålene i transportsektoren. Det klarer vi ikke bare med batterielektriske lastebiler.

#3. Det har vært mye snakk om differansekontrakter, og det meste tyder på at vi nærmer oss en avklaring denne høsten - med virkning fra 2024. Hva vil det eventuelt si for din virksomhet, og er det andre tiltak du ønsker å trekke frem?

Differansekontrakter er noe vi i NHF har jobbet for å få på plass i lang tid, og jeg forventer at regjeringen leverer på Stortingets anmodning.

Næringsministerens uttalelser ved lanseringen av Grønt Industriløft 2.0 i slutten av juni var imidlertid ikke veldig oppløftende, (se Gjerløws kommentar her) så jeg er veldig spent på hva regjeringen faktisk kommer med nå i høst.

— Dette var en ikke-nyhet om hydrogen

For meg som jobber spesielt med hydrogen til tungtransport er det viktig at virkemidlene til dette segmentet styrkes. Sammen med NHF, ZERO og Grønt landtransportprogram har vi i H2 Truck foreslått en ordning lik den tyske, med 80% støtte til etablering av stasjoner og 80% dekning av merkostnaden for lastebilene.

Nå har nylig Enova kommet med et program for underveislading for tunge kjøretøy med 80% støtte til ladestasjoner. Det er bra og nødvendig. Da forventer jeg at de samme vilkårene nå kommer for hydrogenstasjoner om kort tid.

#4. I fjor var det høye strømpriser, i år har vi lav kronekurs. Har det påvirket dere så langt?

Ikke aktuelt for meg 😊

#5. .Sommerferien nærmer seg, og med tidenes svakeste kronekurs blir utenlandsferien dyr. Hvor tilbringer du årets sommerferie?

Jeg har allerede hatt 10 gode dager i Provence i mai. Resten av sommeren blir det båtliv på Vestfoldkysten, en tur til fjells og ellers å nyte dagene hjemme i Sandefjord. Man trenger ikke reise bort for å ha en fin ferie.

For øvrig står både Bruce Springsteen og Depeche Mode på konsertmenyen i år, så det er også noe så se fram til!

#6. Hvis du får kollegaer på besøk i sommer: Hva vil stå på menyen?

Da blir det nok sjømat fra Brødrene Berggren i Sandefjord, med jordbær og is til dessert. Og hjemmebrygget øl i ulike varianter.

Trykk her for å se alle deltagerne i vår #Sommerspalte 2023

PS: Også fjorårets sommerspalte var populær, du finner alle deltagerne fra 2022 her!

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.