Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Hydrogenfolk
Ida Synnøve Bukkholm. Foto: Privat

— Vi brenner for å skape en nasjonal knutepunktstruktur for hydrogen

Og på det området er det en rivende utvikling, sier Ida Synnøve Bukkholm fra GreenH i dagens spalte av Hydrogenfolk.

Hva har vært det viktigste for hydrogenbransjen og din virksomhet det siste halvåret?

Vi brenner for å skape en nasjonal knutepunktstruktur for hydrogen, og på dette området er det en rivende utvikling. Som for eksempel ‘Arctic Hydrogen Corridor’ i nord som nylig ble lansert. Det har også skjedd en del på virkemiddelfronten, bla. lanserte EU betingelsene for hydrogenbanken, som er et viktig instrument for utvikling av lønnsomme hydrogenprosjekter, samt at Enova nettopp tildelte en betydelig støtte til en rekke fyllestasjoner og lastebiler.

For GreenH sin del har nyheten om kontrakten i Bodø vært det viktigste etter sommeren, og vi er utrolig stolte over det. Våre andre prosjekter har også god fart. Blant annet har vi startet planprosessen i Kristiansund hvor vi fikk mange gode innspill og tilbakemeldinger fra høringsrunden. Så har vi flere spennende prosjekter som vi jobber aktivt med og hvor vi ser god fremdrift.

Og hva tror du blir det viktigste for dere det neste halvåret?

Den siste delen av året blir svært spennende. Vi jobber intenst med å videreutvikle Bodø-prosjektet, samt å forstå og legge til rette for ringvirkningene prosjektet vil ha for området og næringen rundt. Det er essensielt for oss at prosjektene våre utnytter oksygenet og spillvarmen, og dermed bruker alle de MW-ene vi får tildelt.

Bodø får overskuddsvarmen fra hydrogenproduksjon

Ved å etablere hydrogenstasjoner langs kysten som kan forsyne hydrogen direkte eller tilby «container-swap», kan vi oppnå en knutepunktstruktur for hydrogenforsyning. Dette krever at vi modner prosjekter på flere lokasjoner samtidig, og dette blir et fokus fremover.

Oppstartsmøte om ny hydrogenfabrikk gjennomført

Hvordan reiser du til og fra jobb?

Jeg liker variasjon i hverdagen og har derfor testet alle måter å komme seg til jobb på, men må si at sykkelen er å foretrekke. Men jeg er litt usikker på om jeg svarer det samme hvis dere spør i januar!

Du blir utpekt til Enova-sjef for en dag: Hvilket område, felt eller bransje vil du tildele Enova-midler?

Jeg synes det er veldig bra at Enova lanserer et nytt støtteprogram for hydrogen- og ammoniakkskip! Det er viktig at støttegraden til gode prosjekter økes, slik at vi kommer i gang, og kan nå 2030 målene.

Enova gir 709 millioner kroner til utslippsfri maritim transport

Jeg ville også satt opp et støtteprogram som kan støtte driftskostnader forbundet med bruk av grønne drivstoff. Her ville jeg sett på en ordning som kunne støttet merkostnaden fra bruk av hydrogen vs. fossilt drivstoff. Dette vil hjelpe sluttbrukere til å ta investeringsbeslutning.

Hvordan ser din drømmehelg ut?
Så lenge jeg har venner eller familie rundt meg så er jeg happy, uansett om det er på fjellet, i byen eller hjemme i sofaen, men hvis jeg får tid til en fjell-, sykkel-, klatre- eller skitur så blir jeg litt ekstra glad.

TRYKK FOR Å SE FLERE DELTAGERE I HYDROGENFOLK!

 

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.