Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

Hydrogenfolk Tungtransport

 

Oddvar Røyset, Norsk Hydrogenbilforening - HYBIL
Oddvar Røyset, Norsk Hydrogenbilforening – HYBIL

— Det er spesielt to selskaper som har imponert meg i år

Møt Oddvar Røyset fra Norsk Hydrogenbilforening (HYBIL) i dagens utgave av Hydrogenfolk.

#1. Vi nærmer oss jul. Hva har vært høydepunktet for selskapet du jobber i det siste halvåret?

Hybil har fått inn en rekke dyktige og interesserte personer i Styret siden 2022. Vi har fått satt i gang strategiske prosesser i styret, fornyet og fått mer strategisk bruk av digitale verktøy som webside, Facebookside, ny Podcast, samt klarer å gjøre oss bedre nytte av det nettbaserte administrative systemet Styreweb.

#2. Hvilken person eller selskap har imponert deg mest i løpet av 2023?

Her vil jeg først trekke frem Vireon ved direktør Per Øyvind Voie, samt deres eiere Norwegian Hydrogen. Vireon har lykkes med å få ENOVA-støtte til 4 hydrogen fyllestasjoner i 2023, og har klare planer om å søke om og etablere flere fyllestasjoner fra 2024-25.

I tillegg vil jeg trekke frem Hynion Norge AS ved styremedlem Pål Midtbøen og CEO Slavica Djuric, og deres dyktige medarbeidere i Norge og Sverige.

Til tross for at det er vanskelig å få lønnsomhet på å selge hydrogen i privatbilmarkedet har de klart å holde Høvik-fyllestasjonen operativ. De har også planer om å gjenåpne Porsgrunnstasjonen, samt få prøvedrift på en stasjon i Kristiansand. Det er heltemodig innsats!

#3. Hva spiser du og din familie på julaften?

Miks av tradisjonell julemat fra mitt kjære Vestlandet som pinnekjøtt og Vossakorv, samt min kones favoritter fra Østfold med ribbe og medisterkaker.

Så må vi i jula gjøre innhugg i min kones julebakst som består av minst de 7 slag.

#4. Tar du helt fri eller jobber du i romjulen?

Forsøker å sette av tid til familie og venner og litt turer og trening. Men kan ikke love at hodet slutter å være litt « hekta på hydrogen» også i juletiden.

#5. Nytt år - nye muligheter: Hva blir det viktigste for dere i første halvdel av 2024?

Finne støtte-finansiering både fra offentlige og private kilder til drift av hydrogenstasjonen på Høvik til ut 2025.

Koordinere ENOVA støtte til fyllestasjoner for tungtransport fra alle de store kystknutepunktene og et minimum antall fyllestasjoner langs hovedveistamnettet i innlandet og Oslo-området.

Legge til rette for at også personbiler og mindre nyttekjøretøy på hydrogen kan få fylle hydrogen på lastebil-stasjoner for å kunne kjøre i det minste over hele Sør-Norge.

Så må norske politikere sørge for at incitamenter til hydrogen-elektriske biler forsetter på same nivå som for batteri-elektriske biler. Stortingets fjerning av Mva-fritaket for hydrogen i statsbudsjettet 2024, er helt underlig, spesielt sett i perspektiv med at man nå endelig begynner å satse på hydrogen til tungtransport-markedet. Det virker som den ene hånd i byråkratiet ikke vet hva den andre gjør.

#6. Du blir utpekt til Enova-sjef for en dag: Hvilket område, felt eller bransje vil du tildele Enova-midler?

Fortsette støtten til tungtransporten med både lastebiler og fyllestasjoner inntil vi har et minimumsantall fyllestasjoner på de viktigste kystnodene og langs hovedstamveinettet.

Deretter håper vi at ENOVA-støtten til tung-transport både til lastebiler og fyllestasjoner fortsetter så lange at det bygges opp en så stor flåte av lastebiler at etterspørsel etter hydrogen fra 2025 i Norge gir et så stort salgsvolum at fyllestasjons-operatørene kan oppnå lønnsom drift.

ENOVA bør utvide støtte programmet for hydrogen til tungbiler til også å gjelde prøveprosjekter for andre lavutslipps-kjøretøy som busser og nyttekjøretøy der lang kontinuerlig driftstid er viktig (f.eks brøytemaskiner) og andre anleggsmaskiner. Det er underlig at vi i Norge ikke klarer å legge til rette for hydrogen til taxier, samt mindre flåter for varetransport. Hydrogenfyllestasjons-operatørene trenger volum i salget for å få driften til å lønne seg. Da bør man se etter større flåter av nyttekjøretøy .

TRYKK HER FOR FLERE HYDROGENFOLK!

 

Relaterte artikler
Kommentarer

Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn

Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!

Siste nytt fra Hydrogen24
X

Hold deg oppdatert! Få vår ukentlige nyhetsoppdatering sendt direkte til innboksen din.

Din e-postadresse vil ikke bli brukt til å sende deg noe annet enn våre nyhetsbrev. Les mer på vår personvernside.