— Vi brenner for å skape en nasjonal knutepunktstruktur for hydrogen
Og på det området er det en rivende utvikling, sier Ida Synnøve Bukkholm fra GreenH i dagens spalte av Hydrogenfolk.
Hva har vært det viktigste for hydrogenbransjen og din virksomhet det siste halvåret?
Vi brenner for å skape en nasjonal knutepunktstruktur for hydrogen, og på dette området er det en rivende utvikling. Som for eksempel ‘Arctic Hydrogen Corridor’ i nord som nylig ble lansert. Det har også skjedd en del på virkemiddelfronten, bla. lanserte EU betingelsene for hydrogenbanken, som er et viktig instrument for utvikling av lønnsomme hydrogenprosjekter, samt at Enova nettopp tildelte en betydelig støtte til en rekke fyllestasjoner og lastebiler.
For GreenH sin del har nyheten om kontrakten i Bodø vært det viktigste etter sommeren, og vi er utrolig stolte over det. Våre andre prosjekter har også god fart. Blant annet har vi startet planprosessen i Kristiansund hvor vi fikk mange gode innspill og tilbakemeldinger fra høringsrunden. Så har vi flere spennende prosjekter som vi jobber aktivt med og hvor vi ser god fremdrift.
Endelig: Avtalen mellom Torghatten Nord og GreenH er signert!
Og hva tror du blir det viktigste for dere det neste halvåret?
Den siste delen av året blir svært spennende. Vi jobber intenst med å videreutvikle Bodø-prosjektet, samt å forstå og legge til rette for ringvirkningene prosjektet vil ha for området og næringen rundt. Det er essensielt for oss at prosjektene våre utnytter oksygenet og spillvarmen, og dermed bruker alle de MW-ene vi får tildelt.
Ved å etablere hydrogenstasjoner langs kysten som kan forsyne hydrogen direkte eller tilby «container-swap», kan vi oppnå en knutepunktstruktur for hydrogenforsyning. Dette krever at vi modner prosjekter på flere lokasjoner samtidig, og dette blir et fokus fremover.
Hvordan reiser du til og fra jobb?
Jeg liker variasjon i hverdagen og har derfor testet alle måter å komme seg til jobb på, men må si at sykkelen er å foretrekke. Men jeg er litt usikker på om jeg svarer det samme hvis dere spør i januar!
Du blir utpekt til Enova-sjef for en dag: Hvilket område, felt eller bransje vil du tildele Enova-midler?
Jeg synes det er veldig bra at Enova lanserer et nytt støtteprogram for hydrogen- og ammoniakkskip! Det er viktig at støttegraden til gode prosjekter økes, slik at vi kommer i gang, og kan nå 2030 målene.
Enova gir 709 millioner kroner til utslippsfri maritim transport
Jeg ville også satt opp et støtteprogram som kan støtte driftskostnader forbundet med bruk av grønne drivstoff. Her ville jeg sett på en ordning som kunne støttet merkostnaden fra bruk av hydrogen vs. fossilt drivstoff. Dette vil hjelpe sluttbrukere til å ta investeringsbeslutning.
Hvordan ser din drømmehelg ut?
Så lenge jeg har venner eller familie rundt meg så er jeg happy, uansett om det er på fjellet, i byen eller hjemme i sofaen, men hvis jeg får tid til en fjell-, sykkel-, klatre- eller skitur så blir jeg litt ekstra glad.
TRYKK FOR Å SE FLERE DELTAGERE I HYDROGENFOLK!
Kun innloggede medlemmer kan legge igjen en kommentar Logg inn
Ikke medlem ennå? Bestill AB Pluss nå!